Bergen: Emanuel Mohns utsikt (02.10.2018)

Written by Kjell51 (Kjell Øijorden) GSM

Start point Øyjorden (120m)
Endpoint Øyjorden (120m)
Ascents Emanuel Mohns utsikt (480m) 02.10.2018 16:19
Visits of other PBEs Birkelid (215m) 02.10.2018 15:00
Fjellstova (ruin) (213m) 02.10.2018 15:00
Ravneberg (281m) 02.10.2018 15:00
Dræggehytten (433m) 02.10.2018 16:16
Sandvikshytten (345m) 02.10.2018 17:04

Tur til Emanuel Mohns utsikt ble kombinert med hyttebesøk til noen av byens mange fjellhytter. Først passerte jeg demningen som brast i Munkebotten den 22. august.

Demningen som brast i Munkebotten. Gamle demningen nærmest som skulle forsterkes og midlertidig demning bak som brast.

Fulgte videre sti som går oppover langs med gammelt rennesystemet for oppsamling av vann til mølledrift i Sandviken. Den første hytten jeg kom til er det bare grunnmurer igjen av. Hytten het Fjellstova, men når den ble bygget og hvem som eide den vet man ikke.

Hytten Fjellstova ligger kloss ved stien og det er det kun grunnmuren igjen av den. Historien om hytten fins ikke, svært gammel.

Neste hytte jeg kom til heter Birkelid, for å finne hytten må vi ta av fra stien til venstre på svak sti. Hytten ligger på en fjellhylle inne i tett skog. Er avmerket på kart som hytte nr. 53. Hytten ble trolig bygger etter 1945, og har hatt kjente eiere. Er nå til nedfalls.

Hytten Birkeli, en hytte som ligger godt gjemt ikke langt fra mye brukt sti, men som er ukjent for de fleste.

Videre oppover stien kommer vi til Ravnebergshytten tidligere kalt Breidablikk. Hytten er i privat eie og ble påbegynt i 1897, er i bruk og godt vedlikeholdt.

Hytten Ravneberghytten har fin utsikt mot vest.

Neste hytte som ligger ved stien heter Sandvikshytten som sto ferdig i 1936, også kalt Utsikten. Hytten drives av Sandvikens Bataljon og Sandviksguttenes forening. Det har stått 2 hytter her før, den første hytten ble bygget i 1902, en enkel hytte som ble erstattet av ny hytte i 1914 som igjen ble erstattet av dagens hytte.

Sandvikshytten  som er åpen for besøkende om søndagene.
Sandvikshytten som er åpen for besøkende om søndagene.

Den siste hytten jeg passerte på vei til Emanuel Mohns utsikt heter Dræggehytten som drives av Dræggehyttens venner. Hytten ble bygget i 1927, ligger svært vindutsatt til men er godt forankret med barduner. Har kanskje byfjellets beste hytteutsikt. Hytten er meget godt vedlikeholdt, og mye brukt.

Dreggehytten, her skal vi ikke klage på utsikten.

Etter Dreggehytten er det kort etappe opp til varden som kalles Emanuel Mohns utsikt.