Store Valefjell, Kragerø kommunetopp (30.09.2018)

Written by BeHe (Berit Heggholmen) GSM

Ascents Store Valefjell (329m) 30.09.2018

Fin rødmerket sti til toppen!
Kjør til Fikkjebakke parkering i Sannidal. Her er det bomvei. Den er åpen når Jambekkmyra turisthytte har åpent. Så vi kjørte videre til Jambekkmyra parkering. Sparte ca. 7km tur/retur. Fra denne parkeringa gikk vi rett nordover på grusveien. Passerer veien som går opp til turisthytta. Etter ca. 200 meter videre på grusveien kom vi til ei lita rød hytte. Her er det skilt til Valefjell i to retninger. Kan altså gå en rundtur. Stien til høyre er en flott rødmerket tydelig sti som går helt til toppen. Stien til venstre har vi ikke prøvd fordi vi gikk feil på vei opp. Se vedlagt kart med sti, hentet fra turforslag på ut.no.

Kart med sti hentet fra ut.no
Myr med skilt til Valefjell (Vardefjell) rett fram
Varden på toppen. Høyeste punkt er en knaus ca. 10 meter lenger øst.
Idyllisk ved Lille Vålevann. Her er det skilt til Vardefjell, og ned til Jambekkmyra parkering.