Johovda byr på flott utsikt innover Hardangervidda m.m. (30.09.2018)

Written by jensbar (Jens Barland)

Ascents Johovda (1,305m) 30.09.2018

Johovda (1306 m) er en relativt enkel topp som likevel gir majestetisk utsikt, og med kort innmarsj fra hovedveien.
Den ligger ved Sønstevatn og Imingfjell. Den lokker til seg dem som liker topper der den godt synlig stiger opp i relativt ensom majestet. Johovda ligger nær veien over fjellet mellom Uvdal i Numedalen og Tinn i Telemark.

Johovda, sett fra øst. Toppunktet er høyden til høyre (nord) på bildet.
Nydelig høstfjell med reinslav og lyng ved innmarsjen til Johovda. Til høyre er Sønstevatn.
Første del av innmarsjen følger en god sti.

ALTERNATIV I DÅRLIG VÆR
For oss var det været som førte oss dit. Planen var Hallingskarvet, men værmeldingen ba oss finne noe som var mindre utsatt. En av oss tre i turfølget hadde flere ganger sett Johovda fra veien, og foreslo dette som et passende alternativ.
Vi parkerte ved Rustrudseter og kledde oss for kraftig vind og rusk i lufta. Sikten var såpass god at vi kunne se toppunktet fra parkeringsplassen. Men så er avstanden bare omkring tre kilometer i luftlinje.

Bratt nok opp til Johovda fra østsiden. Utsikt over Sønstevatn.

OPP BRATTA FRA ØST
Fra forsiden (fra øst) ser toppen ganske bratt ut. Kartet viser at man kan gå en mye enklere trasé ved å følge en sti på sørsiden til man er på baksiden, og så gå i mindre bratt terreng opp fra vestsiden. Da blir det nok omkring dobbelt så langt, men en helt uproblematisk topptur.
Vi valgte korteste og bratteste innmarsj. Stort sett greit terreng etter at vi forlot stien. Litt myr her og der, og litt lang lyng noen steder. Men stort sett greit å gå. For oss, som alle er fjellvante, var stigningen ikke vanskelig eller ukomfortabel. Men den krevde bestemt innsats i bratta.

Herlig - her er toppen på Johovda. 45 minutter etter at vi forlot bilen. Sterk motvind!
Utsikt vestover innover Imingdalen og Hardangervidda.

MAJESTETISK UTSIKT
Toppen innfridde. Utsikten var flott innover mot Hardangervidda og noen topper vestover. Vet ikke akkurat hva de heter, men tror det kanskje kan være Nutenuten, Søre Afdalsnuten og noen deromkring.
Rett sørover skal Gaustatoppen være godt synlig, men for oss kom været i veien for den utsikten.
Vi brukte ca. 45 minutter hver vei. I bratta fant vi en fin lunsjplass i ly for vinden. Totalt sett med pauser var det en ca. to timers tur fra bilen til toppen og tilbake.
Godt og høyt fottøy for å krysse bekker og gå i myr var absolutt nødvendig for denne turen.
Totalt sett en enkel topp, kort tur og majestetisk utsikt.

Slik ser det ut opp til Johovda fra vestsiden - det er en mye mindre bratt trasé, som er lengre men mye enklere å gå.
Noen småelver skal krysses. Høyt fottøy er nødvendig. Her vurderer Arild og Steinar hvilke steiner de kan stole på.
Fin parkering ved Rustrudseter rett ved fylkesveien over fjellet.
Omtrentlig rute for hvor vi gikk - tre kilometer hver vei i luftlinje. Velger man å gå lenger inn og bestige fra vest er det dobbelt så langt, men ikke noe som er bratt.