Gamle og nye kommunetopper i Vestfold. (30.09.2018)

Written by arne (Arne Mæhlen) GSM

Vetan (100m) 30.09.2018
Visits of other PBEs Herkelås fra vest parkering (21m) 30.09.2018
Ramsliveien parkering (42m) 30.09.2018

Alenetur. Med et ærend i Oslo er ikke turen ned til Tjøme noen lang avstikker. Og så har jeg sett her på PB at muligheten for å komme til topps på Vetan er til stede.
Jeg samler på kommunetopper slik som kommunenorge så ut pr. 1/1-2000, og dengang var Tjøme egen kommune.

VETAN Tidligere Nøtterøy sin kommunetopp, nå høyest i nye Færder kommune.
Setter fra meg bilen i et grustak etter veien opp til toppen. Følger først en sti, så vei opp til port og gjerde rundt militæranlegg og topp-punkt. Hit kom jeg sist jeg var her også, men de siste 4-5 høydemetrene innafor gjerdet gjensto.
Rekognoserer langs gjerdet og finner 3 plasser hvor det lar seg gjøre å komme under. Velger den i nord.
Turlengde: 1,38 km. Gangtid: 26 min. Høydemeter; 64 m.

Ser over hustakene på Haukemyr og mot Bolærne.
Benytter meg av denne "inngangen."
Topprøysa på Vetan, 100 moh.

HERKELÅS og HOLTESKJÆRÅSEN SYDTOPPEN To omtrenlig like høye topper i tidligere Tjøme kommune. Må besøke begge for sikkerhets skyld!
Opp på Herkelås fra Gjervåg i vest. På tur opp er jeg også bortom kulturminnet Herkelåshula. Ei fin og romslig "slippe" i berget. Det er fin utsikt fra toppen. Retur via paintball-banen.
Turlengde: 1,84 km. Gangtid: 34 min. Høydemeter: 96 m.

Inngangen til Herkelåshula.
Det er god plass inne i hula.
Stien som fører til topps.
Jeg er ikke høy i hatten da jeg passerer paintball-banen på Herkelås!
Herkelås, ca. 80 moh.

Til Holteskjæråsen følger jeg sti opp fra Grimestad i øst. Den fine furuskogen på toppen gir ingen utsikt så det blir bare et kort besøk her.
Turlengde: 1,59 km. Gangtid: 23 min. Høydemeter: 53 m.

Holteskjæråsen Sydtoppen, ca. 80 moh.

UNDRUMSÅSEN Høyest i Tønsberg. Går fra P-plass ved gården Holt, og kommer derfor opp fra nord. Fin utsikt, og mye folk på toppen!
Turlengde: 2,83 km. Gangtid: 41 min. Høydemeter: 123 m.

Høyest i Tønsberg, Undrumsåsen alias Signalen, 145 moh.

KJERRANÅSEN Det er kort mellom kommunetoppene her, man kan nesten se fra den ene til den andre. Kjerranåsen ligger bare 6-7 km fra Undrumsåsen så det varer ikke lenge før jeg er på vei opp til Hortens høyeste. Følger en sti opp fra gården Fossøla. Det er tett skog på toppen og null utsikt!
Turlengde: 1,46 km. Gangtid: 24 min. Høydemeter: 79 m.

Stien fra Fossøla som fører til toppen.
Kjerranåsen, 157 moh.

UTSIKTEN Siden Horten bare har en pf100-topp, og siden jeg er så nære, må jeg selvsagt besøke denne! Starter på Ramsliveien parkering og brukter omtrent en halv time opp. Fin-fin utsikt fra toppen.
Turlengde: 3,0 km. Gangtid: 44 min. Høydemeter: 86 m.

Barlind.
Bleiktjafs på ask.
På toppen, 126 moh,
Litt av utsikten fra Utsikten.