Storehødn (Storehorn) i Hemsedal (01.09.2018)

Written by glennwo (Glenn W. Olsen)

Ascents Sør for Hydnefossen (1,257m) 01.09.2018 10:00
Storehorn (1,482m) 01.09.2018 10:00
Visits of other PBEs Hornslie p-plass (1,055m) 01.09.2018 10:00
Hydnefossen (160m) 01.09.2018 10:00

Denne helga var det tre fedre med hver sin guttunge som dro på guttetur til Hemsedal. Lørdagen skulle vi gå til Storhødn, og de som ble med på den turen skulle få leke seg med mountaincart i Hemsedal alpinsenter søndagen.

Vi kjørte bil så vi kom godt opp i fjellsiden og fikk parkert på Hornslie P-plass. Ikke for det, det var særs godt å slippe de høydemeterne vi fikk ut av bilturen... for allerede fra parkeringen og opp den første kilometeren var det godt med syre i låra.

Vel oppe fra den første kneika så vi utover vakkert landskap, tok riktignok litt tid til flimret for øya etter oppstigningen ga seg, men når det først hadde sluppet taket kunne vi nyte. Men vi så også Storehødn ett lite stykke unna og skjønte at det ville bli en svett tur opp på toppen.

Vi valgte å gå vestover fra Horntjerne og gå opp derfra og ned via andre siden. Fin og flott sti hele veien til vi skulle begynne å klatre oppover mot toppen.

Steinete oppover mot Storehødn (Storehorn).

Det var veldig bratt og litt steinete på vei opp vestvegen, men ikke så ille at det var ubehagelig. Helt greit å gå opp den veien, men det er bratt. Heldigvis var det ikke så alt for langt tur opp dit, så det gikk greit for både voksne og ungdommer og komme seg opp.

Godt å komme på toppen og puste ut littegranne før vi går for å finne en plass vi kan fortære matpakka.
Hele gjengen, blide og slitne, på toppen av Storehødn (Storehorn). Fra venstre: Glenn (meg), Andreas, Tore (bak skiltet), Jacob, Mikkel og Ronny.
Andreas nyter utsikten og ser alle menneskene langt under seg som maur.

Oppe på toppen kunne vi virkelig nyte flott utsikt i alle retninger. Og vi så også flere potensielle turmål for senere utflukter i dette området.

Siden det blåste godt denne dagen så fant vi oss en litt lunere plass noen hundre meter fra toppunktet med flott utsikt sørover. Med ly for vinden og sittende i solen vart det bærre lækkert å spise matpakka.

Nedturen skulle gå via stien som går østover. Vi sleit litt med å finne den, og angret smått på at vi ikke gikk tilbake til toppunktet for å finne merket sti. Her oppe var det langt i fra helt trygt å gå, mye løs stein og noen bratte heng, men vi fant til slutt merkingen og kunne rusle nedover.

Vi var glade for at vi hadde valgt å gå den retningen vi hadde, for det var temmelig bratt. Det hadde ikke vært mye moro for lårene og gått denne veien oppover (men PS!, det var ikke bratt på en skummel måte altså, ikke noe problem for de med høydeskrekk).

Det var ganske bratt å gå ned steinura på østsiden, men vi slår fast at det var bedre å gå ned her enn opp selv om stien opp vestsiden blir noe lengre å gå.

Vel nede fra Storehødn hadde vi en liten pause nede ved Horntjerne. Enkelte av turdeltakerne ønsket ikke å gå videre opp på Veslehødn (Veslehorn), så vi ruslet rundt tjernet og tok en titt på der Hydnefossen renner ut over kanten og plasker i bakken 160 meter lenger nede.

Passe spektakulært å se utsikten fra toppen av fossen og ned i dalen hvor selv trailerne så ut som små modellbiler.

Bak Andreas renner Hydnefossen og ramler rett ned 160 meter. Ganske lite vann her for øyeblikket, så superheftig var det jo ikke... men litt stilig var det jo =)

Etter å ha fylt opp flaskene med vann begynte vi og rusle mot bilene igjen. Alt i alt en flott tur med herlig natur. Ett par korte partier som var bratte og sugde litt krefter, men de var ikke lengre enn at det gikk helt fint.

Etter å ha kjørt bilen fra toppen og ned mot dalen kunne vi stoppe og kikke opp på Hydnefossen og klappe oss på skuldra og si "-Der oppe har vi vært" =)

Lite vann i Hydnefossen i sommer, det har jo vært rimelig tørt i flere måneder, men likevell... oppe på toppen av fossen har vi vært.