Mistberget m.fl. (29.09.2018)

Risberget
Svenby ved oppstigningen til Risberget
Skreikampen

Utsiktstopper i dag. Startet med Mistberget, syklet opp fra vest. Hovedtoppen med masta var ikke spesiell, men utsiktstårnet i sør var spektakulært. Kjempeutsikt over Gardermoen og tettstedene i sør, til Hurdalssjøen og Minnesunn. Og Rauknerten vestover var heller ikke borte.
Og regnet kom og sluttstrek for dagen, men stoppet ved Morskogen, spiste og slappet av 1 time. Været bedret seg så neste topp ble Risberget, men ingen spesiell opplevelse. Og toppskiltet var plassert feil, det fineste punktet var ved Svenby der jeg hadde parkert bilen.
Skreikampen måtte jeg bestige for å forsikre meg om at jeg var på toppunktet sammen med HHT for mange år siden.
Fra E6 kan man sjå et bygg på en topp som ligner et hotell eller en boligblokk, men i ettertid har jeg fått vite at det var et lysthus. Måtte bare sjå dette bygget, og man kan "bile" nesten helt opp. Carsten Anker satte opp et slik lysthus under storhetstida for Feiring jernverk, og en tro kopi er satt opp i de senere årene.