Ja vi elsker dette landet (17.10.2009)  5

Written by otto (Otto Lund) GSM

Start point Træna (1) - Dørvær (1)
Characteristic Trip by foot
Ascents Dørværtinden (128m) 17.10.2009
Trænstaven (336m) 17.10.2009

Kommunetopper - Øytopper
17.10.2009

Egil Fjellheim fra Mo i Rana stilte opp med klatreutstyr og en splitter nye Buster-båt. // Vi startet fra Mo i Rana kl 6.00 og ankom Konsvikosen kl 7.00. Båtturen tok 1.5 time over Trænfjorden til Sanna. I det vi ankom øya klarnet det opp og den steile Trænstaven glinset i sola. Startet langs fjæra og rundet Trænstaven til vi nådde normalruta fra nordvest. Det hadde regnet i flere dager, så vi var forbredt på sleipt "føre". Klatreturen startet etter å ha passert en kurant gressrygg. Valgte å sikre ruta med 4 taulengder på noen utsatte partier. Selve klatringa tok 1.5 time opp til Trænstaven (338). Ok vær og nesten vindstille på toppen. Dette ble en verdig avslutning på kommunetopprosjektet før vi avsluttet med de nødvendige rappellene ned til innsteget. Pakket sammen utstyret raskt pga tiltagende vind.

På returen var vi innom Buøya, hvor det ble en kjapp bestigning av Dørværtinden (128). Vi fortsatte i stor sjø over Trænfjorden og ankom båthavna kl 18.00. Satte kursen mot Meyergården hotell til en velfortjent festmiddag. Dagen etter ble flyet vårt innstilt grunnet tett tåke. Dermed ble det busstur helt til Værnes. "Tiden har gått fort - ja, nå er jobben gjort".