Høyest i Moskenes (11.07.2008)  6

Written by otto (Otto Lund) GSM

Start point Forsfjorden (2m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Hermannsdalstinden (1,029m) 11.07.2008
Tennestinden Sørvest (448m) 11.07.2008

Kommunetopper - Øytopper
11.7.2008

HØYEST I VEST- LOFOTEN
Lofoten er en øy og et fjellrike som strekker seg fra Austvågøya i øst til Værøy og Røst i vest. Fjellene som har dannet øyene, er gamle, ca. 3,5 milliarder år, og bergartene er blant verdens eldste. Slik de fremstår i dag, er de formet av isen, som gjennom flere istider har dekket området. Mulighetene for turer i dette terrenget er nær sagt utallige, og selv i Lofotens bratte terreng finnes det lette turer. Kommunikasjonene er også overraskende gode etter at veisystemet er bygget ut. Fra Moskenes er det ferjesamband til Bodø, Værøy og Røst. Det er kortbaneflyplass i Leknes. Hurtigruta svinger også innom Stamsund og Svolvær. Dermed er det godt mulig å legge opp til kombinerte turer av varierende lengde, og det er fullt mulig å kombinere en hurtigrutetur med en elltur. Hermannsdalstinden er det høyeste fjellet i Vest-Lofoten. Fjellet ligger på Moskenesøya og rager 1029 moh. Moskenesøya er den ytterste av de veifaste øyene i Lofoten, og har et areal på 186 kvadratkilometer. Den nord-østligste delen av øya tilhører Flakstad kommune, mens resten tilhører Moskenes kommune. Moskenesøya er ei bratt og fjellendt øy. Bosetningene på øya ligger på sør- og østsiden. I Moskenes ligger fiskeværene Å, Sørvågen, Reine og Hamnøy. På Flakstad-delen av øya ligger Mølnarodden og Fredvang. Nord og vestsiden av øya har ikke bosetning, men det finnes flere flate viker mellom fjella på yttersiden. Fredvang på Moskenesøya er knyttet til Flakstadøya med to bruer og fylkesveien. Kåkern bru fører E10 fra Flakstadøya til Moskenes. Veien krysser Reine orden på tre bruer og ender på Å. ------------
FLERE RUTER TIL TOPPS
Hvis du skal til topps på Hermanndalstinden, er det flere mulige veivalg. Lengre ruter går fra Djupfjorden, mens en annen variant tar utgangspunkt i lysløypa ved E10 vest for Sørvågvatnet i Sørvågen. Denne turen er ca. 5 km en vei og 500 høydemeter. Den korteste ruta går fra Forsfjorden, og sammen med Martin Innerdal tok vi skyssbåten fra idylliske Reine til Vindstad, der båtturistene gikk av. Her skulle de nyte strand og havutsikt mens vi fortsatte med båten inn Forsfjorden. Det er ingen fast rute dit, men båten kjører på forespørsel, og underveis fikk vi god rutebeskrivelse av Birger Olsen, som jobber på båten og har gått turen mange ganger. Så for oss var dette helt optimalt. I enden av Forsfjorden ligger et lite kraftverk. Stien starter på høyre side av huset som ligger på brygga og følger rørgata opp fjellsiden. Fra rørgata fortsatte vi på tydelig sti opp forbi Tennesvannet på 239 moh. og videre til høyde 448. Her deler stien seg. Den ene går rett ned til Munkebu, som er Lofoten Turlags hytte. Nøkkel kan leies hos Moskenes Turistkontor mot fremvisning av gyldig DNT-medlemskort. Normalruta fra Munkebu retning Hermannsdalstinden var umerket. Stien går ned i skaret forbi en kraftgate og ei bu. Videre går den greit oppover skråningen på nordsiden av Krokvannet (346 moh.). Derfra fortsatte vi over Lamheia, ryggen mellom høyde 536 og 650 moh., og sør for Litlforsvannet på 313 moh. Det var ikke så mange i fjellet denne dagen, men vi fikk øye på et par som hadde rotet seg vekk fra stien. De hadde gått seg fast i et skar og ropte på oss. Etter et lite klyvekurs og dytting i rumpa var de oppe på stien igjen. De ruslet langsomt ned til Munkebu, hvor de hadde overnattet. Vi fortsatte opp til vårt mål, mens Martin, som er fotograf, lot maskineriet dundre løs i den vanvittig flotte naturen. Det eneste som plaget oss litt, var den kjente svartflua, som liker seg best inni ører, nese og munn. Den siste biten opp til toppen har en del spennende partier. Blant annet går stien ut på sørsiden i et brattheng der man må klyve over steiner og opp noen hyller. Videre gikk det bratt opp ryggen med noen utlagte tau. Alle steder har gode tak, eller avstanden til bakken er forholdsvis liten. Flere partier kan kreve ekstra oppmerksomhet, så det er sikkert en fordel å være vant med luftige partier. Vi fulgte stien og småvarding opp steinura til toppen av Hermannsdalstinden (1029). Det sto en liten varde og nesten skalv på det høyeste punktet. Der fant vi også en klissbløt bok som det ikke kunne skrives i. Vi tok en lang pause på toppen likevel med mat, drikke og tålufting, og nøt den glimrende utsikten over Lofotodden, Røst, Værøy i sør og Stjernetinden i nord. (Fra boka Norges beste toppturer).

HERMANNDALSTINDEN er en av 85 fjelltopper i Norge med PF over 1000 meter.

LOFOTODDEN nasjonalpark ble opprettet i 2018. Parken har naturtyper som ikke finnes i andre norske verneområder. Det unike landskapet har smale, høye tinderekker omgitt av åpne havområder og dype fjorder. Lofoten var ett av områdene som ble tidligst isfritt etter istiden. Nasjonalparken ligger i sin helhet på Moskenesøya.