Brennhaugen(Namdalseid 30/59) (23.09.2018)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Nord for Øyensåa (116m)
Ascents Brennhaugen (298m) 23.09.2018

Jeg våknet opp til en meget regnfull dag i Namdalen. Jeg valgte meg ut en totalt uinteressant skogtopp, som lå nært vei. Fra Fv 17 i Osenkrysset kjørte jeg 4,2 km mot Osen. Det er mange veilommer på venstre side som kan brukes til parkering, da det er ei god lakseelv på venstre side av veien (Øyensåa) Det var ingen andre stier mot toppen enn noen dyretråkk. Ganske bratt og kronglete, med små bergskrenter mot toppen. En del mosegrodd nedfallsskog, som sikkert inneholder et yrende insektsliv. Fikk en haglbyge på tur opp. På toppen er det en liten minivarde like før den krattvokste toppen. Fin utsikt fra toppen mot innsjøen Øyungen og Steinsdalen. Den ruvende Øyensskavlen med mast 800 meter før toppen vises godt fra Brennhaugen. Øyensskavlen er inne på 12 pb-lister og har 40 bestigninger. Brennhaugen ligger på to lister og var ubesteget i pb før min bestigning. Returen gikk etter en litt annen rute. Det var jakt i området. Jeg hørte ca 10 geværskudd under nedfarten. (Pokalskyting?)
50% av toppene i Namdalseid er nå i boks, men fra 2020 blir disse toppene med på Namsoslista

Superkraftlinjemast mellom Namsos og Åfjord på Osenkrysset
Et mosegrodd fundament på tur opp mot Brennhaugen
Mange delikate bær står igjen i skogen.
"Den guten som er glad i skrubbær, han er glad i gjentone."
Mange delikate bær står igjen i skogen. "Den guten som er glad i skrubbær, han er glad i gjentone."
Mange minimyrer på tur opp mot Brennhaugen