Vasstinden (23.09.2018)

Written by vemundmathiesen (Vemund Mathiesen) GSM

Ascents Vasstinden (900m) 23.09.2018

Pappa på besøk i Tromsø, og da passer det fint med en tur i fjellet. Jeg hadde fått låne bilen til bestemor i ei ukes tid, så det var bare å kjøre akkurat dit vi ville. Da været var ganske dårlig, falt valget på en topp med merket sti. Vasstinden på Kvaløya så ut til å være et godt alternativ.

Utiskt ned mot Nordfjorden fra aksla

Da vi kom ut til Lauklines og fikk parkert, var vi begge veldig tørste. Vi gikk derfor i en bekk for å fylle flaskene. Etterpå satt vi i gang med bakkene oppover Aksla. Vi var begge litt reduserte etter å ha vært på byen kvelden før, men det gikk bare vi fikk tatt oss god tid.

Mot Sommarøya lengst ute

Etter stiskillet ved 450 moh, valgte vi stien til høyre. Her ble formen bedre for begge to, og det gikk greiere her som det var litt slakere terreng. Fortsatte opp til ca. 700 moh der vi spiste litt niste. Vi gikk videre inn i tåka, og nådde toppen etter kort tid. Her var det relativt kjølig i bare shorts, og buksa gikk på etter litt fotografering og pause på toppen. Videre ned samme vei som opp, ikke noe nevneverdig herfra.