Snøhornet i vinterlig kappe (23.09.2018)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Start point Ullaland (247m)
Ascents Snøhornet (1,309m) 23.09.2018 14:02

Det var siste dag av årets Peakbooktreff på Sæbø.
Dagen i forveien hadde jeg lett på kartet etter en topp som passet fint å slå til med på vei hjem til Bergen. Den måtte jo selvsagt befinne seg i Møre og Romsdal, og helst en typisk kremtopp. Valget falt uten tvil på Snøhornet. Etter frokosten i teltet, gikk jeg inn på Sagafjord hotell for å takke for denne gang til de som var der. Resten av gjengen skulle på tur til Saudehornet i dag. Der var jeg på fredagen, så det ble uaktuelt for min del.

Snøhornet langt der oppe i skyene

Satt litt igjen i resepsjonen og snakket med Ove og Vinjar før jeg omsider måtte komme meg avgårde. Pakket sammen det kliss våte teltet og resten av tingene og hev det i bilen. Disse dagene hadde mildt sagt vært VÅTE. Regnet hadde stått på fire dager i strekk. Det var ikke særlig mye bedring i dag.

Flott utsikt utover Austefjorden.

Ved Ullaland, som ligger like nord for E39, kjørte jeg opp en smal anleggsvei og parkerte utenfor en gul hytte. Flekket på meg ullundertøy og goretex og pakket en liten sekk. Fulgte deretter anleggsveien et lite stykke videre oppover før jeg fant stien som er inntegnet på kartet. Regn gikk over til kraftig haggel på vei opp her. Veldig lite hyggelig! I tillegg var hele stien forvandlet til en elv som jeg nå gikk å trasket i. Vannet gikk over støvelkanten enkelte steder og jeg var allerede gjennomvåt på beina.

Sørvestryggen opp mot toppen, tatt på ca 700 moh.
Endelig vinter igjen

Stien oppover her er smal og stedvis litt utydelig, men ikke vanskelig å følge. Jeg mistet den likevel i området der den runder høyde 490 på sørsiden. I stedet for å bruke tid på å lete, banet jeg min egen rute. Gikk ned en skråning og kløv opp en bratt og vegetert flanke. Greinene på trærne var gode tak her. Alt var sørpevått.

Flotte kontraster

Kom opp på et platå hvor jeg fant igjen stien. Herfra gikk det radig oppover. På et tidspunkt klarnet det litt opp og solen viste seg for første gang på flere dager. Fikk flott utsikt herfra. Toppen av Snøhornet var drysset i melis og den øverste delen lå gjemt i tåkehavet.

Solen kom tilbake og vinden avtok omsider.

På rundt 800 moh lå snøen stedvis, men over 1000 moh var det rene winter wonderland. Her føyket det skikkelig. Måtte ta på votter, lue og hals. Fortsatte et stykke oppover ryggen, men etter kort tid måtte jeg stoppe opp for å vurdere. Det blåste så kraftig at jeg fikk problemer med å stå på beina. Sikten var også helt vekke. Å fortsette i disse forholdene ville ta mye tid. Jeg skulle tross alt også kjøre 5,5 timer til Bergen. Det stridet mot fornuften å fortsette i disse forholdene, men i løpet av tiden jeg vurderte om jeg skulle snu, stilnet vinden en smule og sikten kom tilbake. "Yes!" tenkte jeg og fortsatte videre i godt mot. Bestemte meg for å ta en ny vurdering lenger oppe dersom det ble ille igjen.

Oppe på 1100 moh var det tørr og vindpåvirket nysnø. Herlig å kjenne på vinteren igjen. Vinden gav seg og solen kom tilbake igjen. Nydelige kontraster med skyene og snøen i høyden og de grønne jordene i lavlandet.

Terrenget slaker en del ut opp de siste 200 høydemeterne og her var snøen også veldig dyp. Sank stort sett til knærne. Tidkrevende og slitsomt, men jeg holdt tempoet oppe og nådde omsider toppvarden. Kjølig og lite sikt her oppe. Tok et bilde og startet på returen. Nå kunne jeg bare følge sporene mine ned igjen.

På toppen!

Fulgte stien på sørsiden av høyde 490. Herfra var den lettere å se. Det var mye vegetasjon som gjorde at jeg mistet den på vei opp. Småjogget nedover elven/stien og ut på anleggsveien før jeg omsider var nede igjen ved bilen. Det var en ubeskrivelig deilig følelse å skifte til tørre klær. Med musikken på full guffe, duret jeg avgårde mot Bergen. Snøhornet var virkelig en flott tur!

Kart

Missing title

Written by ligroenb 23.09.2018 18:21

Så bra du kom deg dit. Ser at du fikk noen lysere øyeblikk som oss du og :-) Og myyye bedre å gå i den tørre og fine snøen, sammenlignet med i går ;-)

Sv:

Written by Fjellsamleren 27.09.2018 11:53

Ja, dette var virkelig en flott tur! :) Myye ruskevær og kjemping i motvind på vei opp, men solen kom innom et par ganger. Fantastisk å gå i tørr snø ja. Sank til knærne enkelte plasser, så det gikk noe tregt fra 1100 moh til toppen.