Fuktig og frisk tur til søre Grøtdalstind, Ørsta (22.09.2018)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point Heimsætra (275m)
Endpoint Heimsætra (275m)
Ascents Søre Grøtdalstind (1,331m) 22.09.2018 11:53

Etter en hyggelig kveld ved ankomst Sæbø på fredag kveld var jeg litt spent på hva lørdagen kunne by på av turmuligheter. Siden de siste 5 toppene jeg mangler i Ørsta ikke var fristende i dette været og forholdene ikke så ut til å bli mer enn middelmådig, var det kjekt å kunne avtale en tur til søre Grøtdalstinden sammen med Endre. Mer hyggelig selskap kan man jo knaptens få :-)

Det var meldt minst nedbør fra formiddag og vi avtalte derfor avreise kl 10.00. Det var lavt skydekke men vi kunne se at snøgrensa lå nedover til ca 1000 moh. Det regnet bra ved start og etter å ha passert alle 7 ! grindene oppover mot Heimseter, satte vi oppover den våte stien mot Grøtdalen. Snøgrensa lå vel på rundt 970 og oppover og snøen var blaut og sleip. Greit å følge stien og merkingene oppover ganske langt. Vi mistet derimot småvardene et lite stykke under Himmelporten og endte derfor med å gå rundt denne på nedsida på vei oppover. Det var helt greit på oppover, men enklere å følge den opprinnelige ruta på returen. Meget sleipt underlag oppover siste bratte delen som egentlig er enkel klyving. På toppen var det grisesurt for å si det mildt ;-) For min del var det ikke viktig å gå det korte stykket bort og opp på midtre Grøtdalstind, og Endre var også fornøyd med hovedtoppen. Det ble derfor bare en liten fotostopp der, før vi returnerte ned til "Himmelporten" før vi foretok et kort klesskift mens vi heiv innpå noe ekstra energi. Med lave terrengsko var det bare å trø varsomt nedover for å forhindre utgliding som kunne blitt stygg med glatt og vått regntøy på kroppen. Selv om det var ganske så surt og vått og neglebitten var gjeldende store deler av turen, var det absolutt en frisk og herlig turopplevelse. Ekstra bonus er det alltid når plutselig skydekket letter og man får utsikt til det fantastiske området vi befinner oss i!

Dusjen nede på Sæbø igjen, tidlig ettermiddag, ble en lang og herlig nytelse. Det ble tid til mye kaffedrikking og kos i bobilen før kvelden kom. Da var Ove og Vinjar også ankommet. Det ble en kjempefin kveld, med hyggelig fellesmiddag på hotellet og påfølgende sosial hygge i peisestua ut i de sene kveldstimer :-)

Meget vått fra oven på vei oppover, men flotte høstfarger veier opp for så mangt ;-)
Vi får en liten gløtt oppover i retning søre Grøtdalstinden
Søre Grøtdalstinden 1331
På vei nedover via «Himmelporten»
Endel snø og småsleipt føre fra ca 970 MOH
Endel snø og småsleipt føre fra ca 970 MOH. Her mot søre
og midtre Grøtdalstind
Endel snø og småsleipt føre fra ca 970 MOH. Her mot søre og midtre Grøtdalstind
Plutselig solgløtt - det måtte jo sjølvsagt foreviges ;-)
Kvisstaddalen fremfor Endre Med Tuva og Langfonnhornet helt innerst
Plutselig solgløtt - det måtte jo sjølvsagt foreviges ;-) Kvisstaddalen fremfor Endre Med Tuva og Langfonnhornet helt innerst