Durmålsfjellet (Lappviktinden) (22.09.2018)

Written by WencheG (Wenche Gunnestad) GSM

Ascents Durmålsfjellet (1,408m) 22.09.2018 11:40

Lappviktinden. Egentlig er dette navnet bare på den nordligste og laveste (1170 moh) toppen på dette fjellmassivet, men folk flest bruker dette navnet om hele fjellet. Når vi nå hadde bestemt oss for å bestige dette fjellet måtte vi jo selvfølgelig ta sikte på den høyeste toppen; Durmålsfjellet med sine 1408 høydemeter. Selv om dette innebar 300 hm med klatring i steinur. Det har vi jo etter hvert blitt så veldig glade i ;-)
Turen startet i et helt nydelig høstvær. Sola skinte, litt vind i lufta men en deilig temperatur. Dessverre varte jo ikke dette så lenge. Vinden økte på, og akkurat i det vi nådde ryggen på fjellet ifra baksiden kom tåka og snøbygene. Vi ble veldig i tvil om vi skulle fortsette, og begynte å gå nedover igjen. Men etter noen runder med vurderinger da sikten egentlig var ganske grei på toppen, og det at vi var så nært, gjorde at vi snudde igjen og kom oss på toppen.
Her følger en liten veibeskrivelse:
Kjør innover mot sør-Skjomen. Rett etter at du har passert kraftverket i Lappvika går det en traktorvei opp på venstre side. Følg denne helt til veis ende, ca 6 km og parker her. Herifra går det ei merka løype et stykke fremover mot stigninga opp mot baksida av fjellet. Stigninga opp på baksida er relativt bratt, og mange plasser er det veldig glatte berg du må unngå. Jeg hadde lastet ned sporene til Bjørn Forselv fra boka "Topper i Ofoten og Sør-Troms", men vi endte nå allikevel opp med å følge ei renne opp litt lenger nord enn den renna som sporet hans anbefaler. Det fungerte helt fint det også, litt mindre blokker men litt mere løs og levende ur. Valget er ditt ;-)
Når du kommer opp på kote 1080 flater terrenget ut og du følger baksiden av fjellet i lettere terreng. Hold høyden bortover til du kommer under høyde 1402. Begynn nå å bevege deg oppover mot skaret til venstre for denne høyden. Det er mye ur og mye klatring, men noen områder med vegetasjon innimellom. Når du kommer opp i skaret er det bare å nyte utsikten hvis ikke høydeskrekken er for stor :-D
Fra skaret skal du bevege deg nordover opp til toppen av fjellet. Her står det en varde på et luftig utspring.

Mektige fjell, vakker natur.

Ikke så veldig imponerende utsikt fra toppen denne gangen :(

Utsikta mot Sørdalen. Rundtind på venstre side.

Foto: L. Hope

Vi møtte en liten, søt og nysgjerrig kar på turen.

Fascinerende hvor forskjellig vi mennesker kan føle lykke! Jeg kjenner den lettest på vei opp ei bratt fjellside :-) Foto: L. Hope