Høyest i Hadsel & Vågan (16.07.2009)  5

Written by otto (Otto Lund) GSM

Start point Higrav p.plass (20m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Higravtinden (1,146m) 16.07.2009
Higravtinden Fortoppen (1,144m) 16.07.2009

Kommunetopper - Øytopper
16.7.2009

Fra Eide fulgte vi stien over høydedraget Kufoten. Gikk opp bekkedalen, hvor det fremdeles lå mye snø. Snøen var for hard til å forseres uten stegjern. Dermed la vi oss til venstre i renna, med bratt klyving opp svaene. Fortsatte mot nordøst til en bratt og utsatt snøflanke. Gikk på skrå opp til salen ca 1000 moh. Herfra fin utsikt ned mot Blåskavlen og Trollfjordvatnet. Tåka kom sigende i den siste bratte stigningen til topp-platået. Her la vi fra oss sekkene og tok med litt sikringsutstyr. Gikk ned i den trange kløfta og rundet toppen fra sør. Tåka var potte tett så vi fikk ikke kjenne på høydefølelsen. Passerte et smalt skar, før oppgangen til Higravtinden (1146). Lykken var stor der vi skålte med en slurk Balder. På returen ble vi belønnet med myk snø og kunne følge snørenna ned. Avsluttet dagen med festmiddag på restauranten "DU VERDEN" (blåskjell, kveite og kalv). // Turfølge - Svein Erik, Torbjørn og Inger Lise.

HIGRAVTINDEN er en av 85 fjelltopper i Norge med PF over 1000 meter.