Aurlandsdalen med ungene (01.08.1999)

Written by siroho GSM

Visits of other PBEs Almen (425m) 01.08.1999
Bjønnstigen, Aurlandsdalen (980m) 01.08.1999
Nesbø i Aurlandsdalen (810m) 01.08.1999
Sinjarheim (580m) 01.08.1999
Vetlahelvete (770m) 01.08.1999
Østerbø Fjellstove (820m) 01.08.1999

Aurlandsdalen med overnatting

To år før hadde jeg vært på jentetur her og hadde da sett meg ut teltplasser for å gå samme turen med ungene. Asbjørn var nå 7 år og Torstein 10 år.
Teltplassen hadde vi satt oss ut ved stidele der Bjønnestigen kommer ned til stien som går rundt. Siden vi sist gikk Bjønnestigen og at det var så bratt ned igjen så valgte vi å gå rundt denne gangen. Vet ikke om jeg synes det var mindre bratt her for en gikk på en skrent der en så rett ned i elva og det var langt ned. Ungene var meget spreke selv om de bare sekk og de var ofte langt foran oss, så ikke helt trygg, men det gikk bra.

Vi teltet der vi hadde planlagt og på kvelden tok Torstein og jeg og klatret opp Bjønnestigen til utsiktspunktet og gikk ned igjen samme veg.

Neste dag gikk vi videre til Sinjarheim og var innom Vetlahelvete på turen. Et stort myggklekkeri var mitt syn på saken. Stillestående vann inn i et grotte. Vi fortsatte til Sinjarheim. Der var det studenter som holdt på med å lage prim som en del av turistnæringen i bygda, vise hvordan folk levde før. Moro for ungene å være med på og fikk smake på primen.

Siste del ned til Vassbygdi ble litt seig. Ei kneik før opp før deg flater ut var hard og Torstein hadde forstuen foten sin litt også, men vi kom da fram. Øyvind hadde kjørt ned bilen dagen før, så det var ingen buss vi måtte rekke.