Breithorn (18.09.2018)  4

Klein Matterhorn (3,883m) 18.09.2018
Visits of other PBEs Gandegghütte (3,029m) 18.09.2018

Akklimatisering for Matterhorn

Første syn av Matterhorn. Imponerende syn var det!

Akklimatiseringsplanen
Dag 3 i Alpene. Etter gårsdagens tur til Hellbronner, bestemte vi oss for å gå for Matterhorn på torsdag, dag 5, og planen er som følger: Vi kjører leiebilen til Zermatt, dvs til Täsch for å ta toget inn til bilfrie Zermatt. Så tar vi heissystemet opp til Klein Matterhorn(3883moh), for å bestige Breithorn(4164moh)- en liten gåtur over breen. Vi oppholder oss så lenge vi kan i høyden oppe på "The Glacier Paradise". Vi har fått plass på en hytte som heter Gandegghütte, så dermed får vi en overnatting over 3000 meter, så vi tar heisen ned til Trockener Steg og får gått noen høydemetere til opp til hytta. Så blir det transportdag på dag 4 over til Hörnlihütte, som dermed gir oss nye høydemetere å gå opp, samt ny overnatting på over 3200 meter. Dermed har vi løst beregnet, uten noe særlig erfaring på slikt, at dette vil gi oss god nok akklimatisering til å bestige Matterhorn.

Over breen med Klein Matterhorn i bakgrunnen

Breithorn

Noe skiaktivitet oppe på The Glacier Paradise. Begynner å klø litt i beina for å kjøre ski igjen. Så skal vi svippe en tur oppom den enkle 4000-meteren Breithorn. Noen hundre meter over flat bre, så litt bratt opp flanken mot ryggen til topps. Enkel topp ja, og lite jobb for å komme dit. En bresprekk å passere oppe i flanken. Ellers lite skumle ting - å se. Det er både min og Ingunn sin første 4000-metring, uten særlig feiring av den grunn. Toppen er fin å se på den, men den enkle adkomsten med heis og en liten spasertur demper en potensiell bestigningseuforia.

På Breithorn

Vi blir på toppen så lenge vi har tid til, maks akklimatisering! Så rusler vi ned igjen til Klein Matterhorn for litt utsikt og maks tid i høyden, før siste heis går ned til Trockener Steg.

Fra toppen av The Glacier Paradise/Klein Matterhorn
Breithorn

Gandegghütte

En liten og koselig hytte, som ligger på en måte for seg sjøl selv om det er bare et par hundre meter til de kraftige kablene for gondolen. Strålende utsikt til Breithorn og Matterhorn, spesielt Matterhorn. Det fjellet ser morskt ut ass... Hytta er fra 1885, litt trang og enkel, med nydelig atmosfære. Rent og pent, alt ordentlig. Til motsetning, skulle vi erfare, andre hytter i høyden i alpene. En hytte med sjel. Det er få gjester, helt på slutten av sesongen. Vi er totalt bare 11 stk - som er ganske greit med tanke på at det hadde nok vært noe mindre "sjelete" med maks antall gjester(45) her.

Vi prater en del med verten, som nok er en ganske habil alpinist. Både med ski og stegjern under beina. Og vår gryende optimisme mtp bestigning av Matterhorn, får seg en knekk. Han forteller om en svært krevende fjell, som man er nødt til å holde et visst tempo for å rekke ned igjen før været kommer på ettermiddagen. Fra Italia kommer det alltid skyer som legger seg rundt toppen fra ca kl 12 og utover dagen - hver dag! Han forteller også om ruta, som kan være veldig vanskelig å finne, om utfordringer med forhold snø/is og om utfordringer med mange folk på ruta som gir trafikkproblemer og steinsprang. Alle vi snakker med spør alltid først, når vi forteller vi skal på Matterhorn, om vi har guide. Og de fleste, i hvert fall de erfarne fjellfolkene, blir skeptiske når vi svarer nei. Verten på hytta blir nesten negativ, og prøver å skremme oss mer enn å gi gode råd. Hva er det med Matterhorn? Hva er det med kulturen her? Vi får ha tro på oss sjøl, og bygge på erfaring! Vi tar med oss alle råd og skremsler videre.