Heiahornet og Småsilhornet (05.07.2011)

Written by siroho GSM

Ascents Heiahornet (775m) 05.07.2011
Heiahornet vest (774m) 05.07.2011
Småsilhornet (737m) 05.07.2011
Visits of other PBEs Liarvatnet parkering (302m) 05.07.2011

Vi kjørte inn som de fleste til Fureneset. Det er anleggsområde, for de bygger ny dam. Stien var lagt om litt, men meget godt merket. Ikke til å ta feil av.

Vi fulgte lysløypa innover langs vannet. Fulgte deretter skilting mot Heiahornet. Det gikk oppover i skogen, så mindre skog og så ikke skog. Flott utsyn og en utrolig flott topp. Vi valgte å følge stien videre bortover høyden og deretter ta av til Småsilhornet.

Etter at vi var der har noen funnet ut av den høyeste punktet på Heiehornet ikke er ved varden men lengre øst. Vi var heldig med den siden vi valgte å gå ryggen østover og over til Småsilhornet. Det er ikke helt sikkert at vi sto helt oppe på toppen, men vi må ha vært så nære at jeg godkjenner den som fullført.

En rygg som går ut fra fjellsiden med steile sider, men som ligger lavere enn Heiahornet. Midt på ryggen er det en stor kløft men en kube stein kilt fast. Litt vilt opp til ryggen, men utrolig flott å gå ryggen ut. En tur til Småsilhornet er en bonus i særklasse. Kan anbefales. På tilbaketuren fulgte vi stien tilbake et stykke til vi kom inn på en sti som går ned på siden av toppene. Stien var litt steinete, men greit nok. Så tilbake til lysløypa og bilen.