Sæterhaugen i Søndre Land - langt bedre enn forventet! (18.09.2018)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Ascents Sæterhaugen (517m) 18.09.2018 17:01
Visits of other PBEs Sæterhaugen - sti fra nord (495m) 18.09.2018 16:49
Sæterhaugen bålplass (510m) 18.09.2018 16:49

En glede i dag var å ha med Jørn og Embla på turen. Embla trivdes ikke i buret bak i Vivaroen min, og måtte få sitte sammen med oss foran. Veien inn fra nord var åpen, og bommen så ikke ut til å ha blitt benyttet på lenge, så vi tok sjansen og kjørte inn til en snuplass. Embla suste som en rakett ut av døra og inn i skogen; snakk om ivrig skogshund.
Vi var glade for å komme så nær toppen, og enda bedre var det at vi fant en sti som ledet dit vi ville! Herved publisert på peakbook til glede for andre.

Toppunktet var ikke lett å definere, og toppen så ut som en krigssone; falne trær og rotvelter overalt. Flere punkter under disse kunne kvalifisere til høyeste punkt. Tok noen gps-målinger, men fikk samme høyde på tre steder. Ga dermed opp, og gidder ikke justere på nåla her, selv om den virket noen meter galt plassert...

Var i ferd med å returnere, da jeg oppdaget et skur nede i sør; en forseggjort bålplass med utsikt og hoggestabbe og et leskur, ypperlig! Vi gjorde opp bål og koste oss her lenge, mens vi snakket pf og toppturer og drømmer og planer og minner... Takk for turen, Jørn! Ikke umulig at jeg drar hit igjen.

Stemningsfull kveld ved bålet. Foto: Jørn Ask.