Nørdre Langsua - Gausdal, 289/404 (15.09.2018)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Langsua nasjonalpark (990m) 15.09.2018
Storkvelvbu (1,200m) 15.09.2018
Haldorbu (1,025m) 16.09.2018

Årets tur med Tone og Randi gikk til Langsua nasjonalpark, der jeg hadde en kommunetopp som fristet veldig.

Lørdag morgen kjørte vi fv 204 til opp til Holsbru kafe der vi tok av og kjørte bomvei (betales med kort) ca to mil innover til Liomseter parkeringsplass. Herfra var det bare å følge skiltet og merket sti til Storkvelvbu. Fint og lettgått terreng, først ett lite stykke på grusvei før god sti innover bjørkeskog, men kommer fort over skoggrensen. Godt skiltet i alle stikryss. Stien gikk over vakkerlifjell der der var postkasse med bok å skrive seg inn i. Stien går rett mot Nørdre og Søndre Langsua men dreier etterhvert mot nord over Storkvolvuhøgda og ned til Storkelvbu. Relativt fint vær med regnbyger som vi så passere sør for oss men bare noen få regndråper som landet på oss. Koste oss på tur med flere pauser. Brukte ca 7,5 timer på de 16,6 km. Vi tok inn på sikringsbua og fikk denne for oss selv, var flere andre i hovedhytta.

Søndag morgen satset vi på en tidlig start da det var meldt regn på ettermiddagen. Fulgte stien mot Skriurusten ett lite stykke før vi valgte å ta av fra stien og gå i terrenget straka vegen mot Nørdre Langsua. Noe kratt å forsere men ellers lettgått terreng, og enkelt å fine god rute opp til toppen av Nørdre Langsua. Kjempefin utsikt, fjellene i Jotunheimen og Rondane hadde fått snø på seg i løpet av natta. Sur vind på toppen som gjorde at oppholdet ble kortvarig før vi satte kursen ned i skaret mellom Nørdre og Søre Langsua og videre opp til toppen av Søre Langsua. Lettgått her også og lett å finne god rute opp, men enda mer vind på toppen her så det var bare å fortsette videre. Vi fulgte ryggen sørvestover, stort sett lettgått, men noe litt mer utfordrende partier her og ett sauegjerde som går langs ryggen som vi forserte ett par ganger, valgte å gå ned vest for ryggen siste biten for å unngå klyving. Gikk så mot Plankebue, en åpen bu der 2-3 personer kan overnatte. Her går rødmerket sti forbi, så vi fortsatte på denne i retning mot Haldorbu. Etter ett lite stykke valgte vi å ta en umerket sti videre til Haldorbu da denne var korteste vei mot hytta. Den var godt synlig i terrenget og delvis vardet, men ingen rødmerker. Vi ankom hytta like før regnet begynte, så det var veldig god timing. Brukte ca 7,5 timer på de 14,6 km vi gikk i dag også, inkludert et par lengre pauser.

Mandag fulgte vi rødmerket sti fra Haldorbu tilbake til parkeringa ved Liomseter. Hadde en god lunsjpause utenfor ved den åpne Fossbekkbua, mange overnattingsmuligheter her i Langsua! Brukte 4 timer og 45 min på 14,7 km i dag inkludert pauser. Randi ot Tone var med og vi var alle enige om at det var ett utrolig fint turområde:)