Ormeriket Froland (28.06.2011)

Written by siroho GSM

Ascents Befjell (658m) 28.06.2011

Vi, min mann og jeg, kjørte opp til grendehuset i Risdal. Før det hadde vi sett tre overkjørte ormer på vegen de siste km. En av dem så ut som en lang buorm. Vi startet på turen til Befjell ved å ta stien til venstre etter 2. hus i den retningen som skiltet viste. Gjennom tunet og mot trapp over gjerdet. Der før hagen var slutt lå det en fresende hoggorm som min mann nesten tro på. Heldigsvis gikk bikkja bak. Etter sjokket kom vi oss videre opp over lia. Grei sti opp lia. Så kom vi til stidelet der det stod med store bokstaver på fjellveggen Befjell opp venste og Vore/Befjell høyre. Vi tok opp venstre. Det var vardet bra innover i starten så ble det slutt og vi startet å gå sikksakk mellom knausene inn mot toppen. En flott grassdal fulgte vi en god stund. Før toppen ligger det to vann som vi valgte å gå til venstre for. Deretter rundet vi skrenten, som går fra vannet mot toppen, på venstre side. Da kom vi inn på stien igjen og gikk den stort sett til toppen. Det var en del sva å gå på. Flott her opp i høyden. Vi så i boka, som var i kjempeboksen, på en mega flott varde, at dette ikke var en topp som var mye besøkt. Nesten bare toppsamlere!!! Nedturen gikk mot hyttefeltet i øst. Vi kom ned sør for høyde 510. God sti hele vegen som var grei å følge. Det var rødmerker med jevne mellomrom pluss noen skilt som sa hvor langt det var til Befjell og hyttefeltet, med flotte bilder. Da vi nærmet oss hyttefeltet lå det jammen en slettsnok midt på stien på fjellet og koste seg. Første gang jeg har sett en slik skapning. Turen gjennom hyttefeltet på veg var kjedelig, men selvsagt måtte en stålorm også vise seg så alle disse krypende vesene ble vist fram på turen.