Hvittingen - utprøving av alternative ruter fra Holm. (15.09.2018)

Written by Snilen (Lars)

Ascents Hvittingen (403m) 15.09.2018
Visits of other PBEs Parkering ved fjøset på Orerud (82m) 15.09.2018

Jeg parkerte i nærheten av det store fjøset ovenfor Holm, her er det stort anleggsarbeid på gang med vei opp til Hanekleiva. Best å unngå arbeidsdagene når man ferdes i dette området.

Med dette utgangspunktet er turen opp til Hvittingen en rute som går i en stor Z. Tanken var å utprøve et par alternativer for å korte inn turen.

På vei opp gikk jeg den gamle skogsveien som er hugget inn i stupet oppover til Orebergvannet og inn til nordenden. Her går en gammel traktorvei ned i Hvittingdalen, ikke mange høydemeter nedover. Fra bunnen av dalen gikk jeg berget rett opp. Ikke spesielt vanskelig eller kronglete, høydemeterne og pusten kom fort. Da den verste bratta var unnagjort, gikk jeg den blåmerkede og lite benyttede stien sydover, jeg passerte tårnet såvidt, før jeg rundet opp til toppen og skrev meg inn i boka i toppen av utsiktstårnet. Konklusjon: Litt kronglete i bunnen av Hvittingdalen, men brattbakken opp var så absolutt farbar.

Alternativ rute opp fra Orebergvannet til toppen

Fra toppen fulgte jeg så veien ned til toppen av Hvittingdalen, herfra er ikke langt i luftlinje ned til startpunktet. Jeg rundet på nordsiden av Kariberget, og gikk/skled rett ned. Mye løs jord her, så det kan nok være tungt å ta denne ruten oppover. Masse trær å holde tak i for å bremse, men ikke krongleskog, bae bratt. Jeg trsff på en traktorvei som jeg fulgte syd-østover et lite stykke, og bushet det siste stykket ned til veien som er under bygging. Da var jeg like ovenfor det store fjøset. Det er muligens farbart og noe kortere å gå på sydsiden av Kariberget. Den ruten for jeg forsøke en annen gang. Konklusjon: Alternativ rute er best egnet som nedfart.

Alternativ rute ned fra toppen av Hvittingdalen til i overkant av det store fjøset

Fra fjøset kjørte jeg nå den nyanlagte veien mot Hanekleiva, og jeg kom faktisk helt greit gjennom og opp til E18