Nonsknuten, Urdaknuten og Sandfjellet (15.09.2018)

Written by gedded (Fredrik Gedde-Dahl) GSM

Ascents Nonsknuten (390m) 15.09.2018
Sandfjellet (356m) 15.09.2018
Urdaknuten (376m) 15.09.2018

Kjørte innover på smale veier stedvis fulle av sau og fant en grei parkeringsplass. Fulgte veien litt før jeg tok av å fulgte det åpne terrenget oppover. Gikk greit for seg uten de store busheutfordringene på vei mot Nonsknuten. Kom også etterhvert inn på rødmerka sti. Lite toppopphold til overraskende fin utsikt og innskrivning i bok før jeg fulgte den andre rødmerka stien (som også fungerte som bekk) på vei ned. Dette er nok absolutt den greieste veien mot topps. Kom etterhvert ned på veien og kunne se stien også var skilta. Litt research kunne nok vært smart!
Kryssa veien og fomla meg over saueområdet og etterhvert stigningen opp mot Urdaknuten. Ingen sti her som jeg fant men ok og åpent terreng hele veien opp. Kom noe regn og kraftig vind på toppen, men heldigvis gikk dette relativt raskt over. Videre var det kronglete bushing ned i dalen. Begynte å tenke over hvorfor jeg gadd å bruke tid på dette ned krattet og lurte på om jeg bare skulle dra hjem, men vel nede fikk jeg los på Sandfjellet. Motivert begynte jeg på den lille stigninga. Ny runde med kratt og nye sår på legga.
Hadde i utgangspunktet tenkt å ta samme vei ned, men pga kratt og bratt valgte jeg å teste annen rute ned, dum som jeg var. Selvfølgelig ny runde med "hvorfor gidder jeg dette?", enda tettere busker, sleipt og bare jævelskap! Kom meg endelig ut i åpent landskap og rusla tilbake til bilen.
Oppsummering: Nonsknuten var fin, dropp resten!

På vei opp til Nonsknuten. Urdalsknuten til venstre og Sandfjellet til høyre
Straks på toppen
Fin varde på toppen. Her sett fra det jeg syntes så ut som høyeste punkt