Nihkecohkka (15.09.2018)

Written by WencheG (Wenche Gunnestad) GSM

Ascents Nihkečohkka (1,267m) 15.09.2018 12:19

Toppen står der og rager så flott over vannet i Skamdalen. Turen opp på Nihkecohhka starter på parkeringsplassen som ligger ca 100m før veien ender opp ved Skamdalsvannet innerst i Beisfjord. Herifra går det en sti som krysser elva på ei bro og fører til et hytteområde. Når hyttene er passert følger du strandkanten på høyre side av Skamdalsvannet. Ved enden av vannet svinger stien til høyre og du fortsetter oppover Skamdalsbakkene til du kommer til ei bro. Her valgte jeg å gå over broa og følge elva på venstre side innover dalen. Stien på denne sida er ikke så tydelig overalt, noen steder forsvinner den bare. Men det er ikke så mange plasser å rote seg bort, du skal bare følge elva et par km inn igjennom dalen. Stien er tydeligere på høyre side av elva, men da må du vade elva for å komme deg opp når du skal ta av fra dalen og følge nordsiden av elva Nihkejohka opp mot vannet Nihkejavri. Når du har kommet så langt opp ved siden av elva at terrenget begynner å flate ut og du ser vannet, skal du dreie mot venstre og gå rett opp mot toppen av Nihkecohkka. Det er ingen luftige partier på turen, men hvis du vil ha en luftig opplevelse er det bare å gå litt lenger ned mot nordvest og mot Skamdalsbotn. Her finner du en vertikal kant som gir flott utsikt!

Nihkecohkka er toppen midt i bildet.

På vei innover dalen kan du jo nyte utsikten av den flotte Mattacorru, ryggen som danner skillet mellom Tverrdalen og Skamdalsbakkan.

Mange flotte fjelltopper omkranser Nihkejavri.

Rakk uheldigvis ikke toppen før snøbygene innhenta meg :(