Sætertinden (13.09.2018)

Ascents Sætertinden (1,094m) 13.09.2018
Visits of other PBEs Sandtorg idrettspark parkering (20m) 13.09.2018
Sætertinden - sti fra øst (30m) 13.09.2018

På vei til Lofoten hvor jeg hadde en avtale om å treffe Hilde Kari og Tuva som kom til Svolvær med Hurtigruta klokka 21. Endte på Sætertinden da dette så ut til å være en grei og enkel tur i dårlig sikt. Parkerte nede ved idrettsanlegget hvor det var dugnad. Derfor var det faktisk litt trangt om plassen her. Starta utrolig nok med å gå feil vei, før jeg fikk rota meg opp på veien opp mot Årbogvatnet. For å komme på riktig vei, er det bare å krysse over elva til sørsida med en gang man starter turen.

Godt tilrettelagt med plank i starten
Utsikt ned fra start fra ca. 400 moh

Gikk på ganske hardt, for å holde varmen. Gikk for shorts og t-skjorte selv om det bare var 8-10 grader og yr i lufta. Gikk fint. På 500 moh kom jeg inn i tåka, og traff omtrent samtidig på masse rype og et og annet lemen. Det ene var meget hissig, og freste verre. Tok et bilde og lot den være i fred.

Liten sinnatagg

Ved hytta rundt 800 moh tok jeg en kort matpause, og blei da såpass kald at jeg slang på meg jakka. Herfra var også stien umulig å finne, så jeg fulgte de svære trepålene som jeg regnet med førte til topps.

Toppvarden og utsikten

Vel oppe tok jeg noen bilder av antennene og tåka, før jeg tok beina fatt og gikk ned igjen. Skulle gjerne hatt finvær på en tur som detta, men skal man vente på finvær før hver fjelltur kan det bli sjelden vare her i nord... Kom meg til Svolvær i 19-tida og sjekka inn på Fast Hotel før jentene kom og vi spiste pizza ute.