Eldåhøgda (12.09.2018)

Written by FjellEggen (Jan Eggen) GSM

Ascents Eldåhøgda (1,232m) 12.09.2018

Kjørte fra min søster på Ringebu, og tok Friisvegen over Ringebufjellet. Tok av til Imsdalsvegen, og kjørte denne smale vei, langt, og lenger enn langt, ned til et kryss, hvor man tok til høyre og fulgte veien til Gåla seter. En million småveier her, og slet litt med å finne det beste stedet å parkere.

Fant til slutt et greit sted og trasket innover. Først på bred "sti" deretter å grusvei en bit, og denne gikk over til sti igjen, der hvor grusveien sluttet i en liten elv. Stien var nokså gjørmete og bløt et stykke, men det ga seg litt når man kom ut av skogen. Stien fortsatte forbi nordsiden av Måsåfjellet og helt frem til der hvor det ligger 2 små vann og en hytte. Litt vestover forbi hytta, tok jeg av direkte mot toppen. En haug med større og mindre varder her. Var bortom de alle sammen, for å være på den sikre siden. Jeg elsker formelig slike slike K. topper som dette. God sti, mykt underlag, kun bittelitt stein øverst oppe. Og ikke for bratt, men slakt og fint hele veien.

Eneste lille minus var været. Det var overskyet, og det var også meldt om litt nedbør mot ettermiddagen. Vinden var det verre med. Det var kun 6 grader og kraftig vind. Opp mot 10 m/s sånn ca. Regnet kom heldigvis ikke før etter at jeg var nede igjen ved bilen. Hjemme igjen på Ringebu ventet min søster med pizza, med ekstra os og bacon på! Nam nam.