Med Ylva til topps! (02.08.2018)

Written by bigmob (Morten Bigseth) GSM

Ascents Skaget (1,685m) 02.08.2018

I sommerferien på hytta fikk Ylva lyst til å besøke en DNT-hytte og da siktet vi oss på Storeskag i Huldreheimen. Men vi måtte lage en liten tur - og trene til Gallapiggen - så da ble det valgt en omtur om Skaget på veien. Siden viste det seg jo at det er en nasjonalparktopp :-)

Vi kjørte forbi Yddin og inn på fjellet til parkeringsplassen rett før Storeskag og valgte en av flere stier opp mot fjellet. Vi siktet oss etter litt pep-talk og turens første matpakke opp østsiden av fjellet.

Ylva og jeg siktet oss korteste vei opp utenfor stien, mens mamma tok den kjedelige vanlige stien. Vi møtte mamma på veien opp og gikk samlet til topps - til kjempeutsikt!

Vi fulgte ryggen videre vestover og gikk den bratte stien ned - og etterhvert rakt ned mot Storeskag og sauene der.

Vi måtte jo besøke hytta, så vi lagde oss en god lapskaus a la box der før vi gikk det siste stykket til bilen.

4 timer på tur - med en nasjonalparktopp og Ylvas første selvbetjente DNT-hytte!