Av stein skal landet bygges... (09.09.2018)

Written by bigmob (Morten Bigseth) GSM

Ascents Njunis (1,717m) 09.09.2018

Dagen etter megaturen til Storsteinsfjellet, søkte Anders og jeg enda lenger nordover. Vi tok basen på treningssenteret til skifolket - Bardutun - og kjørte en strålende og varm septembermorgen rake veien mot Dividalen.

Etter ca 80 km fant vi parkeringsplassen på høyre side med ei bjørneskitkasse. Fulgte stien der ned og over alle broene og jettegrytene ved elva og koste oss opp fin sti i høstskrud opp lia i retning Nesen. Vi var riktig så optimistiske til turen og nøt utsikten tilbake over den fine Dividalen.

Etterhvert forsvant stien selv om vi kunne se noen svært spredte varder dann og vann. Fulgte dels vardene i passe lettgått terreng helt til vi så den gigantiske steinhaugen av Sørvest Njunis. Vi skjønte vel etterhvert at gleden kanskje ville dempes bittelitt blant all ura opp der.

Etter å ha sakte men sikkert nærmet oss denne giganten fant vi ut at vestsida av Sørvest Njunis egnet seg best. Humøret forsvant gradvis ettersom det ble mer og mer ur - brattere og løsere stein. Men kom omsider opp for å se at vi måtte ca 100 meter ned til et skar og 200hm opp igjen til denne forsvarets Nirvana-topp.

Omsider etter 5,5 traskete timer, var vi endelig oppe ved den enorme radaren. Vi tok ikke sjansen på å ta en selfie ettersom det var strenge fotoforbud og vi bare ventet på at maskingeværene skulle dukke opp i så tilfelle. Men leste radaren kunne se 450km, så ikke sikkert nærsynet er like bra.

Var en del vind der oppe, så vi inntok matpakka i le i sola ved et av husene der oppe, mens vi gruet oss til å gå den lange ura tilbake. Litt småhating må innrømmes, men tross alt bra at man hadde godt selskap og at været var strålende fant vi ut. Gikk nærmest non-stop tilbake samme rute og så en haug med nesten-bjørn i skumringen rett før vi kom til bilen etter totalt 10,5 timer på turen. Godt å vite at dette også var nasjonalparken i Øvre Dividalen, så telte den da på mine 2 samlelister!

Smakte usedvanlig godt med en drive-in pizza fra Pizzakjelleren på Bardufoss etterpå gitt.