Glitteregga (09.09.2018)

Written by FjellEggen (Jan Eggen) GSM

Ascents Glitteregga (1,297m) 09.09.2018

Hadde overnattet på en trivelig , men enkel campingplass, i nærheten av Lote. Lucy og jeg sov i bilen i natt også, men fikk i hvert fall ladet opp alt av elektronikk på vaskerommet, fått meg en dusj og vertskapet hadde fryst ned noen vannflasker for meg. Hadde også verdens beste utsikt utover fjorden.

Kjørte til Randabygda, og på veien hit oppdaget jeg at det var altfor lite suppe på bilen. Håpet sterkt at det var en liten pumpe på Randabygda, men den gang ei. Spurte en tilfeldig, og veldig trivelig bonde om han hadde noe diesel å avse. Det hadde han dessverre ikke, for han var helt tom selv. Men han fikk stoppet naboen som akkurat da var på vei med traktoren for å gjøre traktorting. Av han fikk jeg kjøpt ca. 10 liter, og det er jeg veldig takknemlig for. For ellers hadde det ikke blitt noen topp den dagen. Kjørte å parkerte på Randestøylen, kr. 30 i bom opp hit. De som ville kunne parkere bilene sine innenfor et stort elektrisk gjærde, mot å betale 20 kr. ekstra. Usikker på hvorfor, men antar det har noe å gjøre med kuer som kanskje skader bilene hvis de står utenfor gjerdet. Min ble heldigvis ikke skadet, selv om den sto utenfor.

Fikk tips fra to damer, siden jeg ikke var kjent, om å følge stien til Holmøyskaret. Herfra, rett syd om det sydligste lille vannet går det en dårlig sti, men med røde runde merker på steinene oppover. Stien passerer 3 flotte steinvarder som står på rekke oppe på høykant. Litt mere ruskevær i dag, overskyet med bitte litt regn, og nokså kraftig vind. Satt lenge i le oppe bak varden, oppe på toppen og spiste nistepakka. Til slutt kom det 2 damer også. De kunne peke ut både Horninndalsrokken og Kvitegga. Rett nord for Glitteregga, ligger Norges og Europas dypeste innsjø. Det er Hornindalsvatnet med 514 dybdemeter.

De kunne også fortelle om en kortere og raskere retur. Nede ved de 3 vardene går det en elv. Ved å følge den, er man snart nede ved stien Fagerdalen igjen, og da er det ikke langt igjen til Randestøylen. Bonden som hjalp meg med dieselen, var også kommet opp på Randestøylen nå. Det virket som om han hadde kuer på beite der.

P.g.a. dårlige værutsikter, drar jeg nå videre til min søster på Ringebu og overnatter der noen netter.