Svartnestinden - 100m pf og 10 på topp Tromsø (09.09.2018)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Svartnestinden (1,214m) 09.09.2018
Visits of other PBEs Hestnes parkering (6m) 09.09.2018

Kjørte E8 sørover fra Tromsø og i enden av Lavangsdalen ved Kantornes tok jeg til høyre tror det var skiltet mot Selnes, fv 294. Fulgte denne i ca 10 km til Hestnes parkering som er en stor parkeringsplass på høyre side av veien. Her starter sti mot Svartnestinden. Stien går på vestsiden av Hestneselva opp gjennom skogen og så over Hestnesaksla. Stort sett tydelig sti å følge, men noen steder er den utydelig. Nå i 2018 frem til oktober er den godt merket med rødmerkede pinner siden det er ti på topp tur. Når man nærmer seg Svartnestind og kommer til ura så er det rødmerkede steiner og godt synlig sti til topps. Greit å gå opp her, selv om det er litt løst underlag noen steder. Stor varde og kjempefin utsikt fra toppen mot blant annet den lyse Blåtinden der jeg var forrige helg. Brukte to timer til toppen. Samme vei tilbake og totalt 3 timer og 40 min på tur. Til å være september var det veldig varmt og kunne gå i shorts hele veien:)