Merrakammen ad Vestre gjelkant (08.09.2018)

Written by SturlaS (Sturla Sandvei) GSM

Characteristic Alpine climbing
Ascents Merrakammen (996m) 08.09.2018 09:25
Visits of other PBEs Dalen parkering (260m) 08.09.2018 09:25
Renndølsetra (400m) 08.09.2018 19:05

Tidlig start hjemmefra lørdag morgen. Møtte Erik på Svorkmo der en bil ble satt igjen.

Sykkel fra Dalen til stistart rett innom Renndølsetra. Fulgte T-stien mot Kårvatn til vi var ute av skogen (elva går over lyst svaparti der man skal ta av fra stien). Anmarsjen fra stien til innsteget lå i grenselandet type 2/3-moro. Tett-tett krattskog som vokste like mye horisontalt som vertikalt.

Vi gikk ruta Vestre gjelkant på Merrakammen, 5 dager før 55-årsjubileum for førstebestigningen. 8 korte taulengder med grad 4-. Det er tre varianter i starten (4- eller 4 eller 5) og som middelaldrende menn valgte vi 4'er-varianten. Luftig og eksponert rute men enkel klatring der graderingen nok bærer preg av alderen.

Kaffe og vaffel på Renndølsetra før vi trillet ned til bilen.

Zoom på ruta fra Veien.
Fra stien der vi tar av. Skoghelvete ligger foran oss.
Brukbar utsikt fra andre standplass. Regner med det var stor trafikk på Tårnet i dag.
Vi har toppet ut og utsikten er fortsatt super.