Topper i Bø (08.09.2018)

Written by KristineL (Kristine Maurdal Lillejordet)

Ascents Vikanfjellet (605m) 08.09.2018 14:15
Nattmålstinden (516m) 08.09.2018 17:27
Bufjellet (210m) 08.09.2018 19:59
Visits of other PBEs Straumsjøen p-plass (3m) 08.09.2018 12:17

I dag var dagens hovedmål Burnestinden, kommunetoppen i Bø. Til forskjell fra i går hadde vi sti mye av turen. Da vi kom opp til omkring 200 høydemeter bestemte vi oss for å gå opp til Vikanfjellet. Vi tok av stien og skrådde oppover. Jeg var ivrig etter å komme opp til ryggen slik at jeg kunne få utsikt mot Straumfjorden. Dette gjorde at vi kom på et parti som gjorde det vanskelig for oss å nå Vikanfjellet. Vi forsøkte mange ruter og bestemte oss for å skrinlegge toppen og heller sette kursen mot Burnestinden. På vei nedover så vi en ny mulighet og vi bestemte oss for å forsøke en siste gang. Heldigvis lykkes vi denne gangen, noe vi var veldig fornøyde med. Hadde jeg ikke vært så ivrig på å se Straumfjorden og heller hørt på Hans Thorvald hadde vi mest sannsynlig ikke hatt noe problemer med å bestige Vikanfjellet. Dog fikk vi veldig flott utsikt og en flott lunsjplass på avstikkeren vår.

Endelig på toppen av Vikanfjellet
På toppen av Vikanfjellet

Turen ned fra Vikanfjellet var uproblematisk. Vi kom til slutt innpå sti som vi fulgte helt til Burnestinden. Denne toppen var veldig flott og ga oss vakker utsikt 360 grader. På vei tilbake gikk vi om Spikarheia. På vei dit registrerte vi tre nye topper. Spikarheia ble også en ny peakbooktopp denne turen, det samme ble Nattmålstinden nord. Som hør og bør ble det også et par nye varder. Dette var en helt fantastisk tur i nydelige omgivelser.

Mot Burnestinden
Burnestinden
Toppen av Burnestinden
Spikarheia
På Burnestinden sør, Burnestinden i bakgrunnen
Hans Thorvald på vei mot Nattmålstinden
Flott nede ved Straumfjorden. Turen vår til Burnestinden tok 6 timer var på 7,7 km

Etter turen dro vi og kjøpte is, før vi kjørte ei runde i Bø om Steine og Ramberg. Vi tok også en avstikker opp til Nykvåg der vi fikk nydelig utsikt mot Burnestinden. Her ble det også en ny tur opp til Bufjellet. Helt fantastisk lys så sent på kvelden. På vei tilbake til hytta stoppet vi ved Sandvikbukta der det var ei vakker sandstrand. Der var Hans Thorvald tøff og badet. På vei tilbake møtte vi på ei elgku med kalv.
En perfekt dag!

På Bufjellet
Utsikt fra Bufjellet
Bufellet, Spjøten og Engenyken
Sandvikbukta
Hans Thorvald på vei ut for å bade