Vassdalsfjellet - Balsfjord og Storfjord, 288/404 (08.09.2018)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Vassdalsfjellet (1,587m) 08.09.2018
Visits of other PBEs Harkinn parkering (260m) 08.09.2018

Vassdalsfjellet er langt fra den mest populære kommunetoppen, men de som hadde vært der hadde valgt to ulike ruter. Jeg vurderte 500fjell (Sondre Kvambekk) sin variant, han gikk opp vestryggen og gikk topplatået bortover. Problemet med denne ruten er en loddrett hammer som må forseres og i 2011 da han gikk måtte han ned på en bratt bre for å forsere hammeren. Dette er jo noen år siden så det kunne jo tenktes at breen hadde endret seg siden den gang og at det nå kanskje var enda vanskeligere å passere dette punktet. Jeg bestemte meg derfor for den litt lengre varianten som otto (Otto Lund) og co gikk i 2009 via Finndalsbotn. Fra E6 ved Øvergård kjørte jeg fv.87 gjennom Tamokdalen til Harkinn der det er en stor parkeringsplass rett ved veien Harkinn parkering. Et stort skilt med Camp Tamok her. Det går ann å kjøre videre innover til Camp Tamok og muligens enda lengre om man har en bil med høy bakkeklaring, men jeg valgte å parkere her ved hovedveien. Fulgte først fin grusvei ca 600 m inn til Camp Tamok der det var flere hytter, telt og gammer. Veien videre var litt dårligere standard, men går sikkert bra å kjøre her også med høy bil. Jeg fulgte det som så ut som hovedveien i kryss (holdt til høyre i alle kryss). Det lå flere døde lemmen på veien. Veien ble etter hvert ett ATV spor som jeg fulgte først over en bru over Vassdalselva og langs Finndalselva. Like etter en nedbrent hytte forsvant ATV sporet og jeg fulgte diverse dyretråkk innover Finndalen. Lettgått terreng her, sola varmet og utsikten var upåklagelig, så det ble en fin gåtur innover. Jeg gikk nesten inn til Finndalsvannet før jeg krysset over elva, ingen problem å finne ett greit sted å krysse den tørrskodd i dag. Nå begynte steinura og det var slutt på lettgått terreng. Elva ned fra 938 vannet var også lett å krysse, men nå begynte stigningen for alvor. Det er veldig bratt opp til toppen herfra, men jeg tok sikte på ett område med vegetasjon som jeg fulgte oppover. Gikk sakte for det var områder med løs stein og løst underlag. Måtte tidvis klyves litt, men det var tørt og fint, så det gikk greit å komme seg opp. Det flatet ut på rundt 1380 moh, og derfra var det grei steinur å gå på til toppunktet. Det var bygd en liten varde på topplatået. Gikk litt rundt på toppen og nøt utsikten og det fine været og tok en matbit før jeg startet på tilbaketuren. Brukte ca 4,5 time til toppen. Nogenlunde samme vei tilbake men tok en liten tur langs ryggen til 1566 toppen før jeg gikk ned. En fjellvåk som holdt øye med meg og ett par levende lemmen samt noe småfugl å se, men ingen ryper. Med unntak av den bratte oppstigninga til toppen så var det en veldig fin tur å gå, kommer fort inn i glissen bjørkeskog med utsikt og mesteparten av turen er over skoggrensa i kjempefint terreng innover Finndalen. Var tilbake ved bilen etter 9,5 timer på tur.

Vassdalsfjellet nærmer seg. Hakket som å passeres hvis man velger å gå opp vestryggen sees godt midt i bildet
Jeg fulgte den lyse stripa til venstre og der den slutter gikk jeg litt til venstre og fant en renne å klyve opp
Bratt opp siste biten til topplatået