Store Bentsjordtinden - 100m pf og 10 på topp Tromsø (07.09.2018)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Store Bentsjordtinden (1,168m) 07.09.2018
Visits of other PBEs Brokskaret p-plass (25m) 07.09.2018

Bentsjordtinden har jeg lenge ønsket å gå, det høyeste fjellet på Malangshalvøya og det ligger midt i synet når en ser mot sørvest fra Tromsø. Tok litt tidlig fri fra jobb på fredagsettermiddag. Sola skinte fra blå himmel og det må utnyttes. Fra Kvaløya kjørte vi RV 858 via den undersjøiske Ryatunnelen og tok til venstre etter utkjørselen fra tunnelen. Fulgte så veien videre til Brokskaret p-plass som ligger på venstre side av veien rett etter skiltet med Brokskar. Her starter merket Ti på topp løype (2018). Stien går først bratt opp gjennom skogen, her er stien tydelig å lett å følge, ett stikryss i skogen som man må være oppmerksom på i hvert fall på vei ned så ikke man går feil sti ned, nå var det godt skiltet med ti på topp, men det skiltet tas ned i starten av oktober. Ute av skogen flater det litt ut en ett lite stykke og trepinner viser veien videre mot toppen, men det varer ikke lenge før det blir brattere igjen. Varder og steiner med rødmaling viser vei oppover ura og siste biten til venstre langs ryggen er godt merket med rødmaling. Stor varde og utrolig fin utsikt fra toppen. Vi brukte 2 timer og 15 minutter til toppen. Nøt utsikten og matpakka før vi gikk nogenlunde samme vei tilbake. Totalt 4 timer og 20 min på tur. Lena og Ole Henrik var med.

Siste del av stien går langs ryggen mot toppen