Sankta Synneva-hornet (07.09.2018)

Written by FjellEggen (Jan Eggen) GSM

Ascents Sankta Synneva-hornet (689m) 07.09.2018

Kom fra overnatting hos slektninger i Fjærland og kjørte forbi Nordfjordeid mot Måløy. Parkerte på venstre side av riksvei 15, ca. 1 km etter Eldevika. Her var det oppmerka plass for 4 biler. Passerte grind på høyre side og gikk på grusvei inn til et lite kraftverk eller ligende.

Herfra på grei sti forbi et vann med en hytte, og videre forbi noen støler, her var det også anlagt en liten steintrapp i hellinga. Den siste km. til toppen var det vardet. Fin steinvarde på toppen. Nydelig vær i dag og fin utsikt. I syd så man godt til Hornelen, som er et fremtidig turmål.

Vel nede igjen dro jeg for å overnatte på Steinvik Camping, som lå like i nærheten. Greie fasiliteter, men hun i resepsjonen, var meget lite imøtekommende. Spurte om å få betale for en dusj, men det fikk jeg ikke med mindre jeg også overnattet. Så da ble det overnatting i bilen. Damen virket også meget mistenksom og fulgte med på nesten alt av hva jeg gjorde. Kommer ikke til å bo her igjen.

Angående slektninger i Fjærland, så er han ene fetteren min guide i et lokalt guidefirma, som holder til der. Spurte om han (de) om guidede turer til K topper på breene i nærheten. Og det skulle de ha en minste pris for på 3500,- Men når jeg sa at jeg ønsket å gå på truger, så var det visst ikke aktuelt allikevel.