Svarteberget (07.09.2018)

Written by vegardfj (Vegard Fjeld) GSM

Ascents Svarteberget (359m) 07.09.2018 10:59

I jakten på titoppere i Grenland og Siljan måtte jeg se på kartet om det var mulig å kombinere for å få inn et par topper til. Begrenset med tid til å få alle 10 begge steder (ikke bare-bare å stikke av fra familien når som helst). Har ikke prioritert disse toppene før sommeren, derfor må jeg plutselig jobbe litt for å rekke titopperne.

Fant ut at jeg kunne kjøre til Austad i Siljan for å få med meg Svarteberget på Grenlands-titoppern, og håpet også å klare Lønnedalskollen fra østsiden. Fant ut at dette var en fin tur også med tanke på treningens del, med mye skogsbilvei til å jogge på.

Parkerte ved bommen på skoggsbilveien litt etter Austad, i grått vær, men opphold. Fulgte veien sørover ca 4 km, der det var blåmerket sti opp til Svarteberget. Virket ikke som en mye brukt sti, men møtte faktisk et par turgåere når jeg var på vei opp. Fin sti og veldig greit opp de ca 1,5 km til toppen. Overraskende flott topplatå, med utsikt i mange retninger.

Kom meg kjapt ned til veien igjen, og fulgte en sti langs Langevann på vei nordover igjen. Denne kom så inn på en annen skogsbilvei, der jeg etter hvert håpet å finne stien til Lønnedalskollen som var merket på kartet. Fant plutselig ut at jeg hadde løpt forbi stedet stien skulle gått opp uten at jeg hadde sett det. Måtte gå litt tilbake, da fant jeg et gammelt traktorslep som ikke var lett å se pga alt trenedfallet.

Jobbet meg oppover et par hundre meter, men fant ut at dette var ganske håpløst, for det ble absolutt ikke bedre med hindringer oppover. Ga derfor opp forsøket, da jeg ikke hadde så lyst til å gå utenom sti heller, på grunn av litt lite tid til jeg måtte hjem igjen. Kjedelig at en sti merket på kartet ikke kunne brukes som det, så jeg snudde og fortsatte på veien tilbake til bilen.

Det ble allikevel en fin runde på 13 km, selv om jeg ikke fikk Siljantoppen jeg ønsket meg i dag.
Ingen hjortelusplage i dag!

Varden på toppen av Svarteberget

Utsikt fra Svarteberget

Langevann

Sti til Lønnedalskollen

Written by siroho 09.09.2018 03:46

Ja, nå har du kommet til mitt turparadis. Den stien du prøvde har jeg gått et par ganger opp til Lønnedalskollen, men den har aldri vært merket så lenge jeg har bodd på Austad, nå 16 år, så dette er gamle merkinger. Som sagt etter sist vinter er det mange plasser helt håpløst å komme fram og denne er da den ene. Hvis du ønsker deg sti til Lønnedalskollen så går det en fra Vierød/Gonsholt. Den følger blåmerket sti mot Østre Vealøs/Galten i starten og tar av til venstre når en har kommet opp alle bakkene. Den er merket med blåe bånd, en av Titopper toppene i Siljan. Fin sti hele vegen. Fra der du løpte er det to veger for å komme til utgangspunktet for stien og det er å ta av i pukkverket. Der går det en umerket/lokal sti over til neste skogsbilveg som er en del av den blåmerket stien fra Vierød. Et annet alternativ er å ta av i enden på Langevann og gå om Olbogetjønn, en fin tur, og så videre mot Galten, der er det blåmerket hele veien. Håper du ta

Sv: Sti til Lønnedalskollen

Written by vegardfj 09.09.2018 21:33

Takk for tips! Dette er et område jeg er lite kjent i. Var klar over at det er anbefalt sti fra Vierød for Lønnedalskollen. Men på grunn av kombinasjonsønsket om to topper på samme tur, valgte jeg Austad som utgangspunkt, siden jeg fant en sti avmerket på kartet opp til Lønnedalskollen. Ikke alltid stier på kartet er så lette å finne eller følge, så hadde jo en mistanke om at jeg ikke nødvendigvis klarte denne toppen, og det fikk jeg rett i.

Er det mulig å kombinere Lønnedalskollen og Holmfjell på samme tur? Dvs Holmfjell fra Vierød f.eks.?