Gullhorgabu og Småbrekkebukken (31.08.2018)  5

Written by lebergsfjellet (Martin Ekornes Søvik) GSM

Start point Småbrekkene (530m)
Endpoint Småbrekkene (530m)
Characteristic Expedition
Ascents Småbrekkebukken (1,129m) 31.08.2018
Visits of other PBEs Gullhorgabu (853m) 31.08.2018

Innledning

Med fine værmeldinger og en ledig helg for både meg og Ingvild, ble en overnattingstur i Bergsdalen nærmest et must. Vi fikk med oss studievennen min Johannes, som også kunne stille med bil. Siden værmeldingene var bedre på fredag enn søndag, benyttet vi oss av studenters fleksibilitet med tanke på arbeidstider, og stakk av midt på fredagen. Kjøreturen fra Åsane i Bergen til Småbrekkene er ikke mer enn 65-70 minutter.

Til Gullhorgabu

2 stk unge spreke sunnmøringen (+ en sunnmørsk fotograf) gjør seg klare for å erobre nye fjellområder i Hordaland

Med seg har de naturligvis både flesk og øl, samt alt annet man trenger på en overnattingstur ;)

Turen starter med en grusvei, etter 10 minutters gange kommer man til Moastølen. Her begynner motbakkene, dikke gås på en gammel militærveg fra 1920-tallet.

Landskapet flater lit ut etter noen motbakker. Fin utsikt bakover mot Moastølen og Småbrekkene

Flere innsjøer passeres på veien mot Gullhorgabu. Stien slynger seg fint rundt disse idylliske sjøene

Minnestein for gamle slag mellom småkonger i indre og ytre nord-hordaland fra middelalderen

Oppe på "Høgda" ved ca. 900moh. Småkupert landskap på knappe 900moh et stykke etter dette, før det går rolig nedover mot Gullhorgabu

Omsider, det vil si etter 2t 50min inkludert matpause, var vi fremme ved en hytte...

... Og det var visst målet vårt; Gullhorgabu

Gullhorgabu

Gullhorgabu ligger fantastisk til, mellom Nedre Gulltjørna (855) og Øvsta Dukavatnet (805-823)

Til middag ble det - i tradisjon tro - rømmegrøt, spekemat og øl!

Litt personlig hygiene...

... og litt rolig kveldskos

Heldigvis var Gullhorgabu, i likhet med alle andre DNT-hytter, utstyrt med gode turbøker

Få steder får man mer av naturen inn i rommet enn ved Gullhorgabu, som må sies å være en av mine favoritter blant DNT-hyttene. Hytta er bygd i 2014, og er tidsriktig, men koselig designet og innredet

Vi fikk også med oss en flott solnedgang i vest, bak Gullhorga og Småbrekkebukken (som vi dagen etter bestemte oss for å bestige)

Småbrekkebukken

Utsikt bakover i retning Gullhorgabu. Gulltjørna (914) er den nærmeste innsjøen, mens Øvsta Dukavatnet (805-823) ligger bak

Meg (lav) og Johannes (høy) nyter utsikten fra ryggen av Småbrekkebukken

Ingvild nærmer seg toppen. Skal tro hvor navnet BERGSdalen kommer fra?

Ryggen viste seg å være noe lenger enn forventet, men toppen er altså den litt til venstre for midten av bildet

Da er vi bare få meter unna toppen. Vi brukte 50 minutter opp hit fra Gullhorgabu

Utsikt sørover fra toppområdet!

2 småslitne karer slapper av nede ved Gulltjørna (914)

Greit å komme tilbake til hytta for en deilig lunsj, før returen mot Småbrekkene senere samme dag

Tilbake til Småbrekkene

Turen hjemover gikk betraktelig raskere enn frem: Vi var nede igjen på knappe 2 timer!

Et typisk landskapsbilde av Moadalane (dalstrøket mellom Småbrekkevatnet (520) og Høgda (895), like før Gullhorgabu)

Vi møtte denne lille krabaten på vei hjemover...

... Og også en del av disse :)
Alt i alt en veldig fin tur, som absolutt kan anbefales!