Nupsegga (04.09.2018)

Written by FjellEggen (Jan Eggen) GSM

Ascents Nupsegga (1,674m) 04.09.2018

Kjørte ca. 3 km vestover mot Ulebrå, fra overnattingen på Haukeliseter Fjellstue. Tok av til høyre på en grusvei og parkerte på høyre side rett etter en liten trebru.

Herfra går det en god sti, delvis vardet og med enkelte røde T er en sjelden gang. Stien går helt til østsiden av Mannevasstjønn. Her, hvor elva renner ut, er det veldig fint å ta en rast. Spesielt likte jeg den fine lille hesteskoformasjonen som var midt i elva. På kartet er det avmerket en sti som går helt til midten av vannet på 1362 moh. Den så jeg ingenting til, før jeg kom til de 2 bittesmå vannene og de 2 "kollene" som er rett før 1362 moh vannet. Her var det sti som gikk til enden av 1362 moh vannet.

Herfra var det slutt på sti, og man måtte trampe i stein. Gikk så nesten ned til 1467 moh vannet, før jeg fulgte en markant og bittelitt løs renne opp til det knøtt lille vannet, som gjemmer seg her oppe i fjellskrenten rett sydøst for toppen. Holdt til venstre for vannet, og så var det litt klyving opp å ned til toppen. Nydelig vær i dag. Faktisk enda finere enn i går, når Morten og jeg gikk på Sandfloegga.

Fantastisk utsikt i alle retninger. Spesielt likte jeg utsikten mot nord. Der kunne man se både Sandfloegga, Hårteigen (så vidt) og Hardangerjøkulen m.m. Satt på toppen en halv time før jeg sakte og møysommelig begynte på returen. Fulgte samme rute hjem, bortsett fra at ved nordenden av Mannevasstjønn tok jeg til høyre og fulgte vestskråningen rundt vannet og opp på stien igjen.

Meget sliten nå, etter 26 km (Sandfloegga) på mandag og Nupsegga på 20 km i dag. Blir en hviledag eller aller helst to nå.

Lucy (hund) var med på turen.

Start 09.05
På toppen 13.50
Start fra toppen 14.25
Nede 19.05
Lengde 20.4 km

Flott og inspirerende rapport

Written by morsor 09.01.2023 02:33

Det er januar og jeg har ikke vært på en kommunetopp siden 2020. Det verker etter flere nå. Jeg sitter og panorerer i kart som vanlig på vinteren. Har et konkret spørsmål ang veivalget til Nupsegga. Er det fysisk mulig å gå på venstre side av Mannevasstjønn (vest) ? Isåfall vil man spare en snau kilometer hver vei.

Sv: Flott og inspirerende rapp

Written by FjellEggen 10.01.2023 18:20

Hei Morten. Hyggelig å høre fra deg igjen. Så vidt jeg husker så skal det være fult mulig å gå på venstre side av vannet. Leste vel flere rapporter hvor denne ruten ble gått. Du ser jo på kartbildet jeg har lagt med. Er riktignok usikker på om det går sti der. Der jeg gikk var det sti, men den forsvant helt eller delvis i perioder. Synd du ikke ble med meg å Lucy når vi gikk den, da hadde du vært ferdig med den nå. Hvis du fortsatt har igjen en del lette k topper i Trøndelag, så kan vi jo snakkes ved mot sommeren. Kanskje vi kan ta noen sammen? Er det noen trugeturer du kunne tenke deg mot våren, så kan vi også vurdere det. Alt godt til deg og dine så lenge!

• +

Sv: Sv: Flott og inspirerende

Written by morsor 11.01.2023 02:06

Sv: Flott og inspirerende rapp

Written by rmobr 12.01.2023 01:08

Hei! Jeg har vært på Nupsegga tre ganger og har gått opp tre forskjellige ruter. Det er greit å gå fra både Ulevå og Haukelisæter. Det er litt lenger fra Haukelisæter men god sti. Når du kommer fra Ulevå, går det greit å gå på vestsida av Mannevasstjønn. Det er ikke sti der, men likevel greit å ta seg fram. Det er ikke så tydelig sti videre nordover heller, men terrenget er greit.