Kosetur til Hestgjuvnatten (23.10.2010)  5

Svein-Erik
(Rime)
(Frigg)

Så kom det til slutt en helg der jeg ikke hadde noen planer! Jeg grublet og grublet… det var langt til nærmeste kommunetopp jeg manglet, klatring kan jeg bare glemme pga kulda og snøen hadde lagt seg på mange topper. I grunn var jeg også litt lei av å kjøre langt hver eneste helg. Nå skulle det bli en tur nær Asker! En kosetur! Etter litt planlegging med Øyvind og Jan Petter bestemte vi oss for å dra til den spennende toppen Hestgjuvnatten. Dette er en topp sikkert mange har lagt merke til når de kjører langs Krøderen mellom Noresund og Gulsvik. Den stikker alpint opp av granskogen som troll i eske, så en slik topp kan ikke bli stående ubesteget. Naboen og tremenningen til Øyvind, Svein-Erik hadde lyst til å bli med oss. Han er Drammens svar på Lars Monsen og har mye peil på skauturer og båltenning.

Vi kjørte to biler opp til Gulsvik, deretter tok vi av til venstre mot Veteren. Veien videre var vi usikre på, og etter litt leting viste det seg at det gikk en fin bomveg (50,-) opp til Gulsviksætran. Denne fulgte vi et godt stykke før vi tok av til venstre mot Leirvollen (skiltet med Hestgjuvnatten). Her var veien dårligere og Svein-Erik som hadde en lav bil tok det ekstra med ro. Parkerte der det går en traktorvei østover like før det heller ned mot Ringnes. Været var strålende uten én sky, eller jo, Øyvind klarte å finne en bitteliten sigarlignende cirrus nord i horisonten, slike ting klarer han ikke å unngå å tenke på. ;-) Vi fulgte traktorveien et lite stykke før vi skar av til høyre og inn i skogen. Endte opp med litt klyving opp på ryggen som kunne vært unngått om vi hadde gått enda mer til høyre tidligere. Jeg fant til og med noen bergknauser å klyve litt på.

Frigg på toppen av Hestgjuvnatten med utsikt nordover.

Etter dette var det enkelt å følge ryggen til topps. På slutten kom vi innpå en blåmerka sti som ingen visste hvor kom fra. Fra toppen var det overraskende god utsikt i alle retninger. Norefjell hadde tatt på seg den hvite kappe med lett melisdryss og knæsje høstfarger i skråningene. I nord kunne vi se topper som Reineskarvet, Skogshorn og Sørbølfjellet. Faktisk ante vi noen topper som muligens tilhører Jotunheimen, selv med kikkert var det vanskelig å tyde dem. I øst så vi mot skauområdene rundt Tjuvenborg, Øyvind snakket mye om Bukollen og presiserte hvor flott den toppen var! Sørover fikk vi se den langstrakte Krøderen og Finnemarka lenger bak. Sola varmet godt selv om temperaturen i lufta var lav. Vi koste oss med niste før vi trasket bort til et islagt tjern der det ble tid til litt isdans http://www.youtube.com/watch?v=aQTK-XxvmIY

Denne dagen hadde vi ikke noe hastverk. Timene rant mens vi koste oss ute i disse herlige omgivelsene. Praten gikk lett, om alt fra skog og fjell til annet skit. Omsider startet vi på returen. Ned gikk vi en litt annen variant der vi passerte en storsteinet ur, et spesielt syn. Til slutt fant vi oss et fint sted å tenne bål. Eller, fint var det ikke (les hogstfelt), men i dag orket vi ikke å lete etter en spesielt koselig bålplass. Uansett så hygget vi oss rundt de varme flammene og kaffelars gjorde jobben sin denne gangen også. Svein-Erik er en racer til å tenne bål. Her trengtes det ikke mer enn én fyrstikk, og det uten noe form for papir eller tennbrikette!

Da klokken var slagen 17.00 måtte vi si takk og farvel til bålplassen og Hestgjuvnatten. Nå måtte vi hjem igjen, men med oss hadde vi mange gode minner fra dagen som var.