Nordre Sålekinna (01.09.2018)

Written by Annar (Annar Blakstvedt) GSM

Ascents Nordre Sålekinna (1,595m) 01.09.2018

Kjørte bomveien innover Øversjødalen fra sør, bompenger kr. 30 i cash. Parkerte på tilrettelagt parkering rett ved gården Øversjøen. Gikk opp vollen nord for gården og veien østover. Stien startet etter et par hundre meter. Stien gikk oppover i lett terreng langs bekken. Kom relativt raskt opp av bjørkebeltet og opp i snaufjellet. Så da dagens mål rett i mot oss. Stien gikk videre i retning Sålekinntoppen 1591. Det er en mer markant topp og et fint blikkfang nede fra bygda. Den fem meter høyere Nordre Såleskinna ligger mer tilbaketrukket og virker mer beskjeden. De fleste legger nok derfor turen til Sålekinntoppen. Vi fulgte stien til ca 1100 meters høyde. Her dreide vi av mot venstre og siktet oss inn på en markert grasskråning som strakte seg oppover mot toppen fra ca 1300 meters høyde. Det er også noen grasskråninger som slynger seg opp mot toppen lenger nord i fjellsiden, med vi satset på den som gikk nærmest og gikk så og si rett mot toppen. Fint å gå oppover på denne grasskråningen, selv om det var litt bratt. Måtte forsere over et par urer før det flatet betraktelig ut fra ca 1530 meter. Lettgått ur herfra og opp til toppen av Nordre Sålekinna. Stort flatt platå på toppen. Her oppe var det sterk vind. Fant heldigvis en lun plass 50 meter øst for steinvarden. Etter matpause og fotografering gikk vi litt nordover på topplatået før vi dreide ned mot vest og benyttet oss av de grasslettene vi hadde sett på oppturen. Etter hvert kom vi ned i traseen vi gikk opp. Fulgte samme rute tilbake til bilen. Nina, Arvid og Inger var med på denne flotte toppturen lengst nord i Hedmark fylke. Fint vær var det denne første dagen i september, men det var noe mer skyer enn gårsdagen på Elgspiggen og betydelig mer vind på toppen. Turen ble snaut 10 kilometer lang og det var snaut 800 høydemeter mellom parkeringen på Øversjøen og toppen av Nordre Sålekinna.

Klar til avmarsj fra Øversjøen. Dagens mål mitt i bildet. Sålekinntoppen til høyre.
Fin sti deler av turen. Gårsdagens turmål Elgspiggen bak til venstre.
Nordre Sålekinna. Vi gikk opp grasbakken rett mot toppen
Liten varde å skjule seg bak for kulingen på toppen. Sålekinntoppen høyre bak og Femunden bak til venstre.
Selfie på toppen med Sølen bak til høyre