Drømmedag på drømmetopp (31.08.2018)

Written by Annar (Annar Blakstvedt) GSM

Ascents Elgspiggen (1,604m) 31.08.2018

Planen var å gå fra riksvegen nede i Holøydalen, men vi ble inspirert av turrapporten til LivogKristen. Kjørte derfor bomvegen (kr. 60 SMS) opp til Orvdalssætran. Parkerte på anvist parkeringsplass innenfor de innerste setrene og hytta. Herfra gikk vi en kjerrevei sørover i vel en kilometer. Ved en rasteplass tok det av ei slepe mot vest. Gikk denne ned over bekken, der den dreide nordvestover. Slepa ble etter hvert en rødmerket sti, som vi gikk oppover i myrene, bjørkeskogen og opp i snaufjellet på sydsiden av Elgpiggbekken. Stien fortsatte videre oppover i lett motbakke langs bekken. På ca 1200 meters høyde dreide stien rett mot Elgspiggen. Stien var fortsatt lett å gå til vi kom opp på en liten flate ved ca 1300 meters høyde. Her ble det mer stein og stien ble borte, men vi fulgte noen varder videre en stykke før de også ble borte i ura. Fra vel 1300 meter ble det også betydelig brattere, men vi fant en grei trase oppover i steinura helt til topps. Stort platå oppe på Elgspiggen og en stor varde. Traff på ei mus som bodde her oppe i 1600 meters høyde.
Været var storslagent. Sol, nesten vindstille og ca 10 grader.
Vi hadde en lang matpause på toppen, der vi beundret utsikten og plukket ut kommunetopper vi hadde vært på tidligere, som Snøhetta, Svånåtind i Dovre, toppene i Rondane, Tron, Storsølnkletten, Muen, Sølen, Elgåhogna og Forollhogna. Så også godt bort på morgendagens turmål, Nordre Sålekinna.
Etter at vi hadde sagt farvel til musa, ruslet vi stort sett samme rute ned igjen. Hele turen ble vel 13 kilometer lang og nede ved bilen var vi alle veldig fornøyde med turen etter en drømmedag på denne flotte og markerte toppen her i Nord Hedmark. Så en flokk reinsdyr på god avstand på veg opp. På veg ned igjen kom vi over flokken på nytt, men nå mye nærmere. Nina, Inger og Arvid var med og gjorde dagen fullkommen.

Klar for avmarsj ved Orvdalssætran
Elgspiggen fra ca 1000 meters høyde
Flott sti i nydelig terreng oppover mot Elgspiggen. Orvdalssætran midt i bilde i skogen bak stien.
Tyngre å gå i ura de siste to hundre høydemetrene
Stor steinvarde på den flate toppen av Elgspiggen. Sølensjøen og Sølen bak til høyre
Selfie på toppen
Morgendagens turmål Nordre Sålekinna 1596 moh til venstre for den mer markerte, men fem meter lavere Sålekinntoppen (lengst til høyre i bildet).