Utrolig flotte dager i telt på Brokefjell (01.09.2018)  6

Written by RolFoto (Rune Olsen)

Start point Kvitsund Gymnas (90m)
Endpoint Samme (90m)
Mannslagarnuten (1,074m) 01.09.2018
Visits of other PBEs Brokefjell naturreservat (1,000m) 01.09.2018
Kvitsund Gymnas p-plass (96m) 01.09.2018

Klarte med nød og neppe å få fri en halv dag på fredag, så dermed ble det tur til fjells med full oppakning. Var fortsatt ikke sikker på hvor turen skulle gå men Brokefjell og Mannslagarnuten lå i bakhodet når jeg dundret avgårde innover mot Drangedal. I løpet av kjøreturen tok jeg en avgjørelse og Brokefjell det ble. Tanken var å komme så høyt opp i terrenget som mulig på fredags ettermiddag/kveld og slå leir oppe på platået. Det innebar isåfall snaue 1000 høydemeter med full oppakning på rundt 25 kg. Så mange høydemeter med tungsekk har jeg ikke gått tidligere, men man må jo gutse litt for opplevelsene.

Dag 1

Parkerte på Kvitsund gymnas rundt 3-tida og begynte oppstigningen langs grusvei til Øvre Kleivstaul, fortsatte deretter på rødmerket traktorvei som siden gikk over til sti.
Naturen ble stadig flottere jo lenger jeg kom opppover i lia. Jevn og bratt stigning hele veien før jeg gikk en 50 hm nedover til Kovstaulmyri. Utrolig flott her må sies og kroppen fungerte utmerket, dog utrolig varmt så endel korte vannpauser. Stiskille ved Kovstaulmyri. Fulgte deretter skilt til Brokefjell opp bratt og flott, urørt terreng. Kosa meg oppover her, tross de 25 kg'ene på ryggen. Gikk jo nesten uforskammende lett og snart skimtet jeg 1032 moh. Rett under 1032 gikk jeg svært bratt ned til skaret og en liten bekk. Her fant jeg en liten kulp og rennende vann, samt en svært liten plett med gress innimellom utrolig mengder blåbærlyng. Dog noe kupert og litt mye helling. Tok derfor og gikk opp på platået mot Hestestodnuten, tok selvfølgelig ikke tungsekken av, da optimisten i meg tenkte at jeg finner da noe bedre enn det, men den gang ei...tilbake til førstefunnet. Camp opp nede i skaret, 2 små pils ble nøysomt plassert i bekken. Så var det å fyre brenneren og tilberede kaffe og middag, mens jeg tok en velfortjent strekk i lyngen. Herrlig!
Hadde ikke brukt mer enn to timer opp så hadde god tid til å nyte sola, utsikten og stillheten før obligatorisk kveldsrunde ble igangsatt. Plukka fram 5D'n og pakka ned godt med klær i dagstursekken og tok klyveturen over 1032 og så videre innover mot Hestestodnuten. Likte meg godt oppi her, med ekstremt mange små pytter og tjern og utsikt til alle kanter.
Etter Hestestodnuten gikk turen tilbake til 1032 og solnedgangen. På veien gikk batteriene på min splitter nye Oregon 700 tom. Byttet batterier men glemte å restarte trackingen, noe jeg ikke trengte på min Oregon 600, dermed er det endel hull i sporet i bunn av turrapporten her.
Tilbake til campen godt etter solnedgang for en fjellbekk-kald pils, dæven den smakte!
Lå og nøyt skumringen før jeg fornøyd krøyp ned i 4 sesongsposen etter å ha lagt endel ting under teltet for å minske hellingen. Fungerte ganske bra, men noe sig iløpet av natta ble det, men helt innafor.
Noen bilder fra kveldsturen:
Fra Hestestodnuten-området. Mælefjell til høyre, Skorvetoppen til venstre
Roholtfjell sett fra Hestestodnuten om kvelden
Roholtfjella inn i natta
Solnedgangsstemning
Kveldsro. Umiskjennelige Roholtfjella bak.
Kveldsutsikt mot Ordalssåta til høyre
Bandak i solnedgang
Kveldutsikt mot 1032
Bandak inn i skumringen

Dag 2

Våknet tidlig til lett fuglekvitter og den rolige sildringa fra bekken, fyra kaffe og tok en liten morgentur med 5D'n må jo luftes når den først er bært opp 1000 hm :-)
Ingen tracking på denne turen heller dessverre.

Måtte ikke gå mange meterne fra campen for å få denne utsikten
Morgenutsikt til Bandakområdet
Bandak i morgenstilla
Mannslagarnuten i de tidlige morgentimer
Morgenfarger
Morgenskue mot Bandak med Setesdalsheiene bak

Tilbake til campen ble det frokost og mer kaffe med en sjokkis til, fortsatt kun litt over 0 grader på stokken her i morgenskyggedalen min.
Tusla tidlig avgårde med retning Mannslagarnuten og solfylt platå. Her oppe tok sola skikkelig og lufta lå dønn stille, alle tjern lå der forsatt like døsig og rolig enda i gyllent lys. Noen rypefamilier her og der ble støkka opp fra morgenmaten sin, en dvergfalk dro raskt over området. Raskt opp til Mannslagarnuten i bar overkropp, herlig septemberdag i fjellet, og ikke en forstyrrende faktor å skue, kun meg og Brokefjell. På toppen skjønte jeg først at trackinga ikke ble satt på automatisk, men herfra er trackinga på plass :-)
Pause på toppen. Og hvor skulle man så gå? Tja, begynte å gå ned mot Mannslagarroe. Mye sildresva ned her, så tok kursen mot Einangnuten istedetfor. Flott tur rundt her, bratt og kupert over det hele. Måtte etterhvert komme meg over til Hestestodnuten N og følge ryggen videre innover. Det innebar at jeg måtte ned i skaret. Eneste vei jeg fant var ned ved flere sildresvabekker like ved sadelen. Greit ned og videre klyvebratt opp til ryggen av Hestestodnuten N. Flott og bratt nedover her. Videre over Einangsnut S og krysse flere skar før jeg sto under Einangsnut. Her fulgte jeg en bratt barskogsrenne før jeg måtte svinge av mot øst og klyve opp mot ryggen av Einangsnut. Virkelig flott oppå her også. Lang pause med strekk i lyngen. En fjelljo dro elegant forbi i ternelik flukt, herlig å få se denne i fjellet igjen, landet oppe ved Mannslagarnuten et sted. Et aldri så lite høydepunkt blant mange på denne turen.
Omtrent samme vei ned og videre opp mot Hestestodnuten N. Flott, relativt bred klyverygg dette. Videre greit tilbake til campen.
Her ble det full vask/bading i den minimale kulpen med tilhørende siste pils. Sløving i bare boxern i sola etterpå. Dæven hvor godt man har det :-)
Etter mange timer full strekk i lyngen, ble det middag og kaffe. To tårnfalk lekte rett over meg og brøy seg lite om denne raringen som spiste middag i bare boxern.
På tide med kveldstur. Skremte opp et kull ryper ikke langt fra campen, så kom det flyende 4 liryper rett over meg. Kun minutter seinere dro en flott subadult kongeørn rett over hodet på meg, følte meg nesten litt beæret over hvor lite den reagerte på meg. Bare seilte rolig videre nordover mot bedre jaktmarker. En bergirisk gjorde meg også et nærbesøk like etterpå, så nesten gyllen ut i den lave sola. Ble sittende lenge oppe på platået å se sola sakte forsvinne bak disige fjell i syningom i vest. Betydelig kaldere nå, og litt trekk i lufta.

Kveldsdis
Dis og spotlys over Bandak
Sola trenger så vidt igjennom det smale skydekket. Med blenderåpning 22 får man "stjernesol"
Roholtfjella i blåtimen

Etter å ha bivånet at sola forsvant bak solide fjell tuslet jeg rolig tilbake til den mørke campen.
Tusser og bergtroll kunne anes i de mørke konturene i fjell og skog.

Et telt i mørket...
Natta senker seg i skaret jeg telta i, tid for tusser og troll å vandre på Brokefjell....

La meg tidlig og sovnet momentant til den rolige sildringa fra bekken.

Dag 3

Lå og dro meg langt utpå dagen. Rein avslapning, nøyt den siste dagen til fjells i full strekk før jeg måtte pakke snippesken og starte krattinga og klyvinga med tungsekken opp skaret og siden tusle ned 1000 hm. Varmt som bare det. Men turen ned gikk greit, god trening for bein og mage må sies :-)
Fantastisk tur samlet sett i et spennende område jeg godt kan besøke seinere.

Nydelige bilder som vanlig

Written by siroho 04.09.2018 15:03

Her var det mye vakkert. Solnedgangsstemning var det jeg falt helt for, Nydelig!!