Fauskofjellet & Jøransetfjellet - Nore og Uvdal (03.09.2018)  6

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Flødokki parkering (758m)
Endpoint Flødokki parkering (758m)
Ascents Fauskofjellet (1,369m) 03.09.2018 15:07
Jøransetfjellet (1,303m) 03.09.2018 17:43
Visits of other PBEs Smådølvegen fra sør (635m) 03.09.2018 13:15
Flødokki parkering (758m) 03.09.2018 13:40

Fauskofjellet har stått på ønskelista i flere år. Med familien har jeg hatt flere ferieturer i Uvdal og fartet rundt i området ved Tunhovdfjorden. Jeg har sett Fauskofjellet og den kuperte ryggen mot Jøransetfjellet fra alle vinkler, og har gledet meg til en tur dit. Med en ledig ettermiddag foran meg og nydelig vær, skulle endelig dette turønsket oppfylles.

Etter kjøreturen oppover Numedal rullet jeg gjennom Rødberg sentrum, og tok rett etterpå opp til høyre på Fv121. Ved Vikugrendi fortsatte jeg på Smådølvegen og inn i Smådøldalen. Jeg kom snart til den manuelle bomkassa og betalte 80 kroner der, før jeg kjørte nesten 7 km videre inn i dalen til setra Flødokki. Veien opp mot setra var stengt med bom, men jeg fant gode parkeringsmuligheter drøyt 200 meter mot vest hvor det tar av en vei mot Risdalen.

Parkering ved krysset hvor veien fra Risdalen møter Smådølvegen, like vest for setra Flødokki. Fauskofjellet er oppe til venstre.

Fra parkeringen var det nå i underkant av 2 km i luftlinje til toppen på Fauskofjellet (1369). Ikke så langt unna altså, men jeg var spent på om ruta jeg hadde planlagt opp var grei å gå. Vestsiden på Fauskofjellet er bratt, og stedvis stupbratt. Under 1100 moh var det skog, og det jeg var mest spent på var hvor framkommelig denne skogen ville være. Akkurat det er ikke så lett å lese ut av kartet... Ingen stier var inntegnet på kartet her, så jeg forventet kaving og baksing oppover. Derfor var det kjekt å kunne følge veien opp forbi Flødokki så langt som mulig og komme litt opp i lia før jeg måtte inn i skogen.

Det var folk på setra Flødokki, så da jeg kom til det øverste setertunet, vandret jeg høflig rundt på utsiden av gjerdet. Like på oversiden av setra krysset jeg for øvrig en liten sti. Denne så dessverre ut til å bare gå bortover langs øvre del av gjerdet og ikke oppover i lia dit jeg skulle. Så da brettet jeg opp armene og gikk rett oppover i skogen. Sola sto rett på denne siden, så det var varmt. Jeg tok det veldig med ro så jeg ikke skulle renne helt bort så tidlig. Det bratnet til og skogen ble gradvis tettere, men så ille var det egentlig ikke. Helt greit her nederst.

Da skogen begynte å bli noe kronglete og det ble hakket brattere, skulle jeg bli gledelig overrasket! Ved 870 meters høyde dukket det sannelig opp en sti som kom opp fra venstre. Kunne dette være stien jeg hadde krysset på oversiden av det øverste setertunet? Uansett var jeg temmelig lettet, for stien gikk faktisk oppover den veien jeg hadde tenkt meg. Den delte seg et par ganger og ble noe mindre høyere oppe, men jeg fulgte den helt til jeg hadde passert 1050 moh. Da hadde skogen uansett blitt tynnere og mindre, og jeg var straks ved skoggrensa.

Stien jeg fulgte oppover. Her er jeg på rundt 1000 meters høyde.

Det var noen tråkk og spor av stier i skoggrensa og opp der kjerr og einerkratt var mest dominerende. Oppstigningen i dette partiet, som var av det bratteste, gikk derfor rimelig greit selv om beina nå begynte å bli tunge. Høyere oppe ble det slakere og terrenget meget lettgått, og da dukket snart toppvarden på Fauskofjellet (1369) opp. Og plutselig var jeg ikke så sliten lenger...

Toppvarden på Fauskofjellet (1369) har dukket opp i bakgrunnen midt i bildet.

For en dag å være på Fauskofjellet! Fantastisk vær og lite vind. Sommerlig og varmt til september å være. Eneste som manglet var noen penværsskyer som pynt på himmelen.

Som ventet var utsikten vidstrakt og flott fra toppen. Jeg begynner å bli kjent i dette området, og dro kjensel på mange bestegne og fremdeles ubestegne topper både nært og fjernt. I nordøst så jeg også Langedrag Naturpark, som vi har besøkt 4 ganger til nå. Derfra ser man godt mot Fauskofjellet (1369) og Nutentuan (1297). Jeg har alltid vært litt fascinert av dette området sør og vest for Tunhovdfjorden siden det skiller seg ut med sine små nabber og nuter. Jeg ble naturligvis en stund ved toppvarden på Fauskofjellet (1369) når jeg nå endelig var her under sånne perfekte forhold.

Utsikt mot den kuperte ryggen nordvestover fra toppen av Fauskofjellet (1369).
Mot nordøst fra toppen av Fauskofjellet (1369).
Utsikt mot sørøst fra toppen av Fauskofjellet.
Endelig ved toppvarden på Fauskofjellet (1369).

Selv om høyeste punkt på Fauskofjellet (1369) nå var nådd, var turen på ingen måte over. Jeg kunne jo ikke bare gå ned igjen nå som jeg hadde denne kuperte og fine ryggen foran meg. I hvert fall ikke i sånt vær og under sånne forhold.

Jeg storkoste meg fra topp til topp i trivelig terreng helt bort til Jøransetfjellet (1303). Underveis møtte jeg noen reinsdyr som krydret turen ytterligere.

På toppen av Fauskofjellet NV1 (1357). Nærmest i bakgrunnen og litt til venstre, er Fauskofjellet NV2 (1358). Langt bak til høyre i bildet ses Hallingskarvet.
Sekken min på toppen av Fauskofjellet NV2 (1358). Høyest og omtrent midt i bildet er hovedtoppen på Fauskofjellet (1369).
Fra Fauskofjellet NV2 (1358) ser vi mot Jøransetfjellet (1303), som er i bakgrunnen og litt til venstre for midten.
Noen firbeinte som også var på fjelltur denne dagen.
Reinsdyr i nærheten av Fauskofjellet NV2 (1358).
Bergknatten midt i bildet er Fauskofjellet NV3 (1355). Den til venstre er et par meter lavere.
På vei mot Fauskofjellet NV4 (1299).
Til venstre er Fauskofjellet NV6 (1278), og til høyre Fauskofjellet NV5 (1260). Det var stadig vekk noen stier her og der mellom småtoppene på ryggen mellom Jøransetfjellet (1303) og høyeste punkt på Fauskofjellet (1369).
På toppen av Fauskofjellet NV6 (1278). Bildet tatt sørover. Helt til venstre i bildet er en bergknatt med to jevnhøye toppunkt. Av disse to toppunktene kan man på det til høyre skimte noen reinsdyr. Disse reinsdyrene sto lenge på toppen der. Det så ikke ut som de rørte seg i løpet av en halvtime.
På Fauskofjellet NV7 (1259) med utsikt mot Jøransetfjellet.
Toppunktet på Jøransetfjellet Sørøst (1280) er den store steinen til høyre. Lengre bak og til venstre i bildet ses Jøransetfjellet (1303).
På toppen av Jøransetfjellet (1303). Bildet tatt mot nordvest.
Fra Jøransetfjellet (1303) ser jeg tilbake mot ryggen jeg nå hadde gått, og mange av de mindre toppene som var besøkt idag. Toppunktet på Fauskofjellet (1369) er den fjellknatten som befinner til venstre og er av den høyeste  i bakgrunnen.
Fra Jøransetfjellet (1303) ser jeg tilbake mot ryggen jeg nå hadde gått, og mange av de mindre toppene som var besøkt idag. Toppunktet på Fauskofjellet (1369) er den fjellknatten som befinner til venstre og er av den høyeste i bakgrunnen.

Jøransetfjellet (1303) ble siste topp i rekken. Nå måtte jeg nesten gi meg, for distansen til bilen begynte å bli lang nok. Klokka nærmet seg 18:00, og jeg hadde en liten plan om å ta en tur til et annet sted.

Fra denne turens siste topp siktet jeg nå nedover mot Småstølan nede i Smådøldalen. Ned mot tregrensa fulgte jeg etter hvert et bekkedrag. Innen jeg nådde tregrensa kunne jeg følge sti et lite stykke, men denne stien ble borte når jeg svingte nedover mot Smådøldalen og det bratnet til.

Jeg har startet på returen, og ser tilbake mot toppen av Jøransetfjellet (1303) fra en høyde 150 meter sørvest for toppen.
Ned mot Småstølan i Smådøldalen. Her står jeg omtrent i det bratteste partiet under nedstigningen, på ca 1050 moh.

Nedstigningen til Småstølan var i grunn kurant og forholdsvis fremkommelig. I øverste del av skogen holdt jeg meg litt nord for og delvis i bekken for å styre unna et område med grov steinur. Noe krongling i øvre del av skogen der det var brattest, men det ble mer ryddig jo lengre ned jeg kom. Et stykke fulgte jeg en liten sti, som jeg mistet igjen i nederste del. Rett før jeg nådde Småstølan kom jeg inn på en traktorvei, før jeg like etter sto på Smådølvegen.

Nå hadde jeg 3 km på grusvei tilbake til bilen. Det var godt å kunne lange ut på jevnt underlag nå. Underveis passerte jeg noen gamle støler med forlatte og falleferdige bygninger, men det var også aktivitet og liv i andre mer vedlikeholdte hytter og uthus. Alltids litt vemodig å se øde støler som er i ferd meg å viskes ut og forsvinne.

Tilbake på parkeringen hivde jeg sekk og staver i bilen og kjørte videre for å ta en kveldstur ved Borgegrendi litt øst for Rødberg. Under kjøreturen nedover Smådøldalen sprang plutselig to elger på en gresslette på østsiden av Smådølvegen. Jeg skvatt litt til da de bare var rundt 10 meter unna bilen og jeg så de i sidesynet først. Elgene ble nok noe forfjamset de også. Det var trolig en mor med en kalv, og moren løp fremover og over veien foran bilen, mens kalven ble stående igjen på gressletta. Uansett en artig opplevelse på slutten av denne turen.