Siste øytopper på Hvaler 30/30 (03.09.2018)

Written by Snilen (Lars)

Start date 03.09.2018 08:55
End date 03.09.2018 13:01

Tareholmen

Jeg parkerte ved båthavnen i Skjærhalden, der man må betale for å parkere. Skikkelig urbant. Tareholmen ligger bare noen få meter utenfor Skjærhalden og beskytter tettstedet mot vinden. Kort spasertur etter kort padletur.

Utsikt mot Skjærhalden fra toppen. Den lokale bilfergen er på vei ut
Utsikt sydover mot havet

Børholmen

Børholmen har en hytte som ligger innunder den bratte toppen. Jeg fant en vei opp til den markerte toppknausen. Mye måkeskitt på toppen.

Kun denne knotten stikker mer enn 20 meter over havet
Toppen er godt markert av måkene

Ekholmen

Ekholmen ligger litt lenger ut, men er som de fleste andre holmene her ute dominert av furu, ikke ek. Litt usikker på eksakt toppunkt, men jeg laget en liten varde der jeg tror høyeste punkt er. En større varde finnes også på øya, men det så lavere ut her. Ekholmen ligger svært nærme Herføl, så det går an å svømme ut.

Jeg la ut en liten markering der jeg tror høyeste punkt er

Fløyholmen

Fløyholmen ligger enda et hakk lenger ut, og det er lite skjærgård utenfor. Litt snauere her ute, her står nok saltdrevet langt innover når det stormer. Jeg gikk i land på innsiden, kort og bratt opp til toppen. Turen gikk nå tilbake til Skjærhalden, og jeg hadde god margin på parkeringsbilletten.

Varde på Fløyholmen, fin havutsikt

Skipholmen

Etter en transportetappe fra Skjærhalden til Bølingshavn var det ut på vannet igjen. Kort padling ut til Skipholmen, og litt småkrongling før jeg nådde høyeste punkt.

Jeg begynte på en varde her, siden det manglet

Kjerringholmen

Kjerringholmen er det største øya i Løperen, med en del hytter og hus, her har vært fastboende tidligere. Jeg fant en grei strand å gå i land på nordsiden, derfra kort trasking litt bratt opp bak en gul hytte.

Toppen av Kjerringholmen

Brattholmen

Brattholmen er bratt, og består av 2 holmer, der den nordligste er høyest. Jeg padlet inn en smal vik, som nesten er gjennomgående. Derfra fulgte jeg en sti opp til en gul hytte, litt bushing videre til en grønn hytte, og toppen er like bortenfor, rett over en fyrlykt.

Brattholmene sett fra Kjerringholmen
Toppen av Brattholmen er rett bak fyret
Lurer på om det er lenge siden noen leverte post til den gule hytta på Brattholmen ?

Filletassen

Filletassen ligger er delt i to, men litt steinsetting mellom de 2 delene gjør at det er mulig å ta seg mellom delene uten å svømme. Cindy måtte her bæres et lite stykke. Toppen er bare 21 meter høy, så ikke den store tindebestigningen på Hvalers siste øytopp.

Fra toppen av Filletassen
Fra sundet som nesten deler Filletassen i to. Jeg padlet gjennom her, men måtte ut av Cindy noen få meter.

Artig å fullføre dette lille prosjektet, som jeg fikk ideen til for noen uker siden. Kajakk eller en annen liten båt er essensielt for øytopping på Hvaler. Enkelte av øyene er forholdsvis privatisert, så jeg tror det var smart å gå her etter at hovedferien var over.