Høgevarden, Storahorgi og Flautenuten (14.08.2018)  6

Written by GeirL (Geir Lie) GSM

Start point Besso (1,250m)
Endpoint Litlos (1,180m)
Ascents Flautenuten (1,458m) 14.08.2018
Høgevarden (1,472m) 14.08.2018
Storahorgi (1,467m) 14.08.2018
Visits of other PBEs Litlos (1,199m) 14.08.2018

Høgevarden, Storahorgi og Flautenuten

Dagen i forveien hadde jeg hatt en flott, men lang tur over Lakadalsberga. Men, etter en god natts søvn og god frokost var beina i fin form igjen, og jeg forlot Besso rett før klokken ni. Jeg fulgte T-stien mot Litlos opp til kryssingen ved Øvra Bessevatnet. Her fant jeg en god rute noenlunde rett mot Høgevarden og ankom toppen 1 time og 40 minutter etter at jeg forlot Besso. Flott utsikt og selv om det var overskyet, var temperaturen helt utmerket.

Forlater Besso litt før kl 0900. Har en lang tur foran meg.
Gikk av T-stien ved Øvre Bessevatnet.
Toppen av Høgevarden, 1472 moh.

Jeg tok en kopp kaffe og kjeks på toppen før jeg beveget meg videre, først over den litt lavere sørtoppen, deretter sørvest på baksiden av Bismarhei. Terrenget er svært lettgått og jeg kunne gå omtrent rett SV mot vann 1343. Ved Venahallet kom jeg inn igjen på T-stien og fulgte denne i ca 2,5 km, før jeg på nytt tok av, også nå mot SV. Gikk rundt en liten høyde nord for Storahorgi, før jeg tok lunsjpause ved foten fjellet. Nå var solen begynt å komme frem og det var bare en fryd å være i fjellet.

Nærmer meg Storahorgi.
Toppen av Storahorgi, 1467 moh.

Etter lunsj lot jeg sekken være igjen og gikk raskt opp på toppen av Storahorgi. Utsikten er er flott, men jeg hadde ikke tid å bli værende for lenge. Vel nede igjen var det på igjen med sekken og sette kursen mot dagens siste topp, Flautenuten. Krysset nok en gang T-stien og gikk rett mot toppen. Også her la jeg fra meg sekken ved foten av fjellet, og godt var det, for jeg kjente hver eneste høydemeter godt i beina. Var innom begge topp punktene og kom frem til det vestligste er det høyeste (som i PB). Enda bedre utsikt fra denne toppen!
Nede ved sekken var det nå blitt så varmt at jeg kunne skifte til shorts før jeg fortsatte mot Litlos. Jeg hadde nå vært ute i over 5,5 timer, og det var fortsatt over 7 km igjen! I tillegg er terrenget videre litt mer kronglete og ikke like lettgått, men heldigvis er det få høydemetere som skal forseres. Men, skal si at de få høydemeterne over Ambjørgsflåna og opp til foten av Holken, var meget tunge. Men jeg kom meg over begge til slutt og siste kilometeren var heldigvis bare nedoverbakke.

Nedenfor Flautenuten.
Første topp punkt på Flautenuten.
Toppen av Flautenuten, 1458 moh. Flott utsikt!

Jeg ankom Litlos kl 1645 etter nesten 8 timer på tur, 25 kilometer og 900 høydemeter.
Fikk tildelt et tomannsrom, som jeg beholdt alene hele oppholdet. Nå var det bare å slappe av mens jeg ventet på middagen. Kvelden ble ganske så hyggelig, med en lang prat med tre humørfulte bergensere på vei til Haukelisæter.

Endelig fremme på Litlos!

Neste dag var gikk turen til Sledalsrusti, Langenuen og Pæretrekkjaren.