Vikna,s mest krevende topp (01.09.2018)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Hasfjordhopen (8m)
Ascents Hasfjordtindan (131m) 01.09.2018
Skivåsen (118m) 01.09.2018

Jeg kjørte fra Rørvik og ut til Yttervikna. Jeg passerte landhandelen på Austafjord og kjørte ut til Hasfjordhopen. Et smalt sund forbinder denne med havet. Nesten som en mini-Saltstraumen. Jeg parkerte ved krysset til Yttersund da planen var å gå rundt Hasfjordhopen, med bestigning av to PF100 topper. Jeg gikk opp til Øvre Hasfjord og fulgte en avlingsvei opp til snaufjellet. Lett og fint å gå her. Men da jeg kom til Hasfjordtinden virket fjellet utilgjengelig, med dype steinete kløfter og glatte bratte vegger. Jeg fulgte ei kløft innover, men ble stoppet av en stor, høy stein som sperret kløfta. Jeg gikk rundt tinden, men det var bratt overalt. Jeg kom tilbake til den høye steinen på oversiden, og fant ei smal mosegrodd fjellhylle på skrå oppover fjellsiden på sørsiden. Heldigvis var det en del einebusker å holde seg fast i. På toppen av fjellhylla merket jeg plassen med kvister og reinsmose, så jeg skulle finne nedfarten. Oppe på fjellryggen var det et gammelt treskilt med pil som viste vei til toppunktet 16 meter unna. Det er mulig at det er vanlig å bestige denne tinden fra vestsiden, men det er svært bratt. Heilhornet og Storsylen blir barnemat sammenlignet med dette. Jeg fant tilbake til fjellhylla og kom meg ned i steinurdkløfta igjen. Gikk opp til nabotoppen og fant et bedre terreng langs Hasfjordhopen i retning Skivåsen. Denne var grei å bestige. Begge disse toppene hadde panoramautsikt mot store og små øyer mot storhavet. Returen gikk ned mot Lyngsnesvatnet og Hatlan. Her fant jeg en overkjørt blodig slange, som jeg fikk et bra bilde av. Ved parkeringa hadde jeg samtidig gått Hasfjordhopen rundt.

Denne kløfta ble for trang
Fin utsikt mot havet
Skivåsen
En steinvarde like før toppen av Skivåsen, med Hasfjordhopen bak
Lyngsnesvatnet
En blodig og overkjørt slange ved Hatlan
Bru over sundet inn til Hasfjordhopen