Skårafjell og Vardefjell (02.09.2018)

Written by LivogKristen (Liv Skåsheim) GSM

Ascents Skåråfjell (813m) 02.09.2018 12:58
Vardefjell (814m) 02.09.2018 16:08
Visits of other PBEs Sommerseter (600m) 02.09.2018 12:16
Ved dette vannet stater stien.
Fin dag og Berit ville på Skiens høyeste topp. Jeg var ikke vond å be selv om jeg var småsjuk med sliming i halsen og hodepine. Vi kjørte til Luksefjell og videre innover Besstulvegen til Åmot og videre innover Eiangenveien. Kjørte opp forbi Sommerseter og opp til svingen og parkeringen der stien til Skåråfjell og Sveinsbu starter. Gikk på merket sti helt opp på Skåråfjell.
Da Liv skulle hoppe over fra en skrent til en annen på toppen, ramlet den fulle plastdrikkeflasken ut av gåvesken, datt ned i en sprekk og knuste. Uten vann, huff. Heldigvis hadde Berit vann og delte med meg. Spiste niste, drakk kaffe og spiste Berits hjemmelagde eplekake på toppen. Kosa oss lenge og så folk kom og gikk mens vi satt der.
Utsikt over Eiangen fra Skåråfjell
Kikket over på Vardefjell og sa til Berit at dit er det ikke lett å gå, her er ingen stier og sist vi var der, var det ikke noen positiv opplevelse. Berit hadde fått blod på tann i forhold til å samle Telemarks kommunetopper og ville prøve. Jeg er superglad for at flere vil ha min hobby og ble med. På veien ned gikk vi litt utenfor stien for å ta bilder og fant denne steinen. Liv måtte selvfølgelig opp på den.
Utsikt mot Eiangen fra en stein litt nedi lien

Gikk ned igjen til krysset og tok stien videre innover mot Sveinsbu. Inne i enden av Eiangen er det en kilde med kaldt godt vann, der fylte vi opp Berits tomme flaske og mesket oss med nydelig kaldt vann før vi gikk videre. Ved Surtetjørn går stien over på østsiden av vannet og vi fortsatte litt fremover på vestsiden. Skrådde fort oppover, da terrenget er ugjestmildt her med steiner og buskas. Sportet vår fra veien opp kan anbefales noen steder, men vi måtte også dra oss litt opp skrenter etter blåbærlyng osv noen steder. Gikk i gammel skog og ventet bare på å se gaua komme ut mellom trærne. Vi så bare ravn og storfugl.

Toppen av Vadefjell

På toppen av Vardefjell koset vi oss med resten av kaffen og kakene og nøt utsikten over bla. Gaustatoppen. Flott på denne litt utilgjengelige toppen også. Veivalget vårt ned igjen kan vi anbefale. Her fulgte vi stort sett dyretråkk og en gammel sti som kom og gikk.
Tok en pause på bryggen ved en hytte nede ved Eiangen før vi gikk langs stranden bort igjen til stien og surfet ned igjen til bilen. Kjørte Grønnesjøveien ned igjen fra Luksefjell, da Berit ikke hadde vært der før. Kjempefin tur på en fin sommerdag i september.

Gamle stubber kan være skikkelig fine

Missing title

Written by LivogKristen 03.08.2020 12:18

Vegen inn pleier å vre bra. Og som de skriver den er åped de helgene hvert år. God tur.

Sommwrseter

Written by JohnTiger 02.08.2020 22:06

Hei!

Jeg har et spørsmål vdr veien inn til Sommerseter. Antar det er bomvei? Husker du hvordan veistandarden er?

Sv: Sommerseter

Written by Snilen 02.08.2020 23:50

Veien er kjørbar, vanligvis 2 helger i slutten av august/starten på september, med tanke på bærplukkere. Ellers er det stengt med bom. Greit å kjøre med vanlig bil.