Ågottind (31.08.2018)  6

Written by Jolsel (Johan Selvåg)

Start point Fløtaelva P-plass (30m)
Endpoint Fløtaelva P-plass (30m)
Ascents Ågottind (1,526m) 31.08.2018
Ågottind Nord (1,516m) 31.08.2018
Ågottind S1 (1,476m) 31.08.2018

Impulstur med sykkel.. Jeg var litt i tvil om jeg skulle prøve på denne, da det kom en uanmeldt regnskur dagen før. Men da hadde jeg syklet fra Eidsvåg med full oppakning, så jeg bestemte meg for å prøve. Det å ikke ha bil skal ikke være noen unnskyldning ;) Å vente til neste år var ikke noe alternativ.
Det ble en noe sen start, men frokost og kaffe med utsikt mot Eikesdalsvatnet gjorde bare turen enda bedre.
Først ca 700 høydemeter med krattskog, så starter svapartiet.
Jeg brukte veldig lang tid på svapartiet mellom ca 700-800 moh, pga nettopp det at det ikke var helt optimale forhold. Det at det var første turen min hit, og at jeg gikk alene gjorde nok også at det gikk litt sakte. GPS-ruta jeg lastet ned var helt nødvendig!
Resten av veien til toppen gikk det relativt kjapt, bortsett fra deler av ryggen til fortoppen. Der var det noen steder at jeg tok det rolig.. Oppe på toppen var det tørt og fint, og jeg fikk belønning for strevet. Stoppet og tok en pause på toppen, og vurderte om jeg skulle fortsette. Det gjorde jeg, men angret etterhvert på det, da det begynte å minke med vann i Camelbak'en, og det begynte å bli sent.
Jeg kom vel bort til Ågottind S1, og bestemte meg for å gå ned der, på østsiden. Det gikk veldig fint. Det var nok lurt, for når jeg kom ned til krattskogen så begynte det å bli mørkt. Da var det greit med hodelykt! Eneste jeg ikke likte med å gå ned der, var masse mose og sva + vann på sørsiden mot fossen og Fløtaelva. Det var det eneste stedet på turen at jeg ikke følte meg helt komfortabel! Det var her jeg brukte mest tid, men det gikk fint det og.
Det ble et slit, både fysisk og psykisk, pga fuktig sva, men likevel en rå opplevelse!
Rekker jeg ikke å ta hele traversen før snøen kommer i år, så blir det definitivt neste år! Mest sannsynlig i år! Skal ha med gopro og filme litt da �

Fant en stein og en treplate som jeg brukte som bord og stol til frokosten og kaffen. Gikk opp til høyre på bildet og kom ned til venstre.
Midt oppe i svaet etter krattskogen. Måtte av med fjellskoene her for å få bedre tak med føttene.
Utsikt mot Ågottind og Bjørktind fra fortoppen.
Siste stykket mot toppen på Ågottind.
Jeg fikk ikke tatt mange bilder av de luftige partiene. Må nesten ha gopro eller noen andre til å ta bilder da. Jeg var ikke veldig interessert i å begynne å vifte med telefonen der. Neste gang..
Kvikk Lunsj på toppvarden på Ågottind.
Utsikt tilbake til fortoppen med Eikesdalsvatnet i bakgrunn.
Utsikt mot Bjørktind fra Ågottind.
Ser tilbake på Ågottind på vei mot Bjørktind.
Her ser man grunnen til at jeg valgte å avbryte. Kjedelig å gå gjennom krattskog når det er helt svart, men heller det enn å få det oppe i svaberget. Hadde med en god hodelykt.
Pakket og klar. Frokost og kaffe før hjemreise.