Hamperokken (01.09.2018)

Middagsaksla (1,075m) 01.09.2018
Nordvest for Hamperokken (1,164m) 01.09.2018 09:45

Hamperokken

Etter litt over ett år i Tromsø var det endelig på tide å komme seg på Hamperokken. Truls (Trukar (Truls Karlsen)) hadde ordna bil, og været var så på topp som man kan få det. Hilder Kari og jeg blei plukka opp på Extra Elverhøy rundt klokka 9, så kjørte vi ut til parkeringa under Hamperokken.

Bushing på vei opp mot Middagsaksla. Kom inn på stien kort tid etterpå.

Vi starta med å bomme litt på stien, og prøvde å følge en sti som ifølge kartet startet i sørenden av parkeringasplassen. Etter ca. 50 høydemeter ebbet denne stien ut i ingenting, og vi tenkte at vi bare fikk satse på å gå på en eller sti på vei opp til Middagsaksla. Ved 350 moh gjorde vi nettop det, og kom inn på den store og fine stien oppover ryggen.

Hamperokken fra Middagsaksla. Majestetisk syn.

De 1000 høydemeterne opp til Middagsaksla gikk radig, og vi var oppe etter 2 timer. Den sjuke utsikten til Hamperokken herfra skuffa ikke, og jeg gleda meg til å sette i vei utover eggen som førte til toppen. Tok en liten rast før, i den deilige septembervarmen.

Toppkrona sett fra rett under siste stigning starter

Eggen startet ganske snilt, men etterhvert var det et par partier som kan fremstå luftig for noen. Det var ingen problem for oss å komme oss til selve teppkrona på Hamperokken, og eggen var godt merket med piler og alt mulig etter skyracet som arrangeres her hvert år i starten av august.

Bratt og folksomt i topphenget

Opp siste biten var det mye is på stien, så vi måtte finne litt uortodokse alternativer. Det var aldri noe problem, og vi var like under toppen etter litt knoting nedi ispartiet. Her var det mye trafikk, og en del stein blei løsnet ut av uforsiktige turgåere over oss. Vi trakk derfor litt ut i siden fra hovedrenna for å unngå dette. Siste kneika opp til topps var veldig bratt, men det var gode tak og det føltes ikke luftig.

Utsikt mot Jiehkkivarri
Nordover mot Lengangshalvøya
Sørover

På toppen ble vi belønnet med en av de beste utsiktene jeg har hatt i nord, er ikke mange topper som overgår Hamperokken på det området. I øst var de steile Lyngsalpene prominente, og i sør var det flere titalls blåner med skarpe Troms-fjell. Ut mot vest var Tromsdalstinden i sentrum, med øytopper ute i havgapet i alle kanter.

Sørøst mot Bjørnskartinden
Tromsdalstinden og øyene rundt Tromsø

Vi nøt utsikten en stund, før vi tok fatt på returen. Fulgte samme vei ned, men omgikk det isete partiet på en litt mer elegant måte. Siste biten fulgte vi stien, og når man ser GPS-sporet i ettertid er det rart vi ikke klarte å komme inn på stien tidligere. Jaja. Takk for turen, det blei definitivt ett av årets høydepunkter!!