Blåtinden - den sovende soldat- 10 på topp Tromsø (01.09.2018)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Blåtinden (1,180m) 01.09.2018
Visits of other PBEs Blåtinden p-plass (35m) 01.09.2018
Lavangsdalen grendehus parkering (39m) 01.09.2018

Kjørte E8 fra Tromsø og tok til venstre like før skibrua som krysser over E8 helt sør i Lavangsdalen. Parkerte ved Lavangsdalen grendehus parkering, mange biler men fremdeles noe ledig plass. Fra parkeringa fulgte jeg veien sørover ca 500 meter før jeg kom til Blåtinden p-plass der det også hadde vært mulig å parkere, men mange biler her nå. Her starter den merkede stien opp til Blåtinden. Stort infoskilt ved stistart. Stien var gjørmet og glatt i starten, men ble bedre etter hvert. Mye folk på tur i dag. Fin utsikt og sol fra blå himmel. Ble litt mer steinete etter hvert og siste biten til toppen er det steinur. Stor varde på toppen. En liten pause her for å nyte utsikten før jeg gikk samme vei tilbake. Brukte 1 time og 45 min til toppen og 3,5 timer totalt på turen.