Øvre Dørålseter - Høgronden - Midtronde1-2 - Digerronden (30.08.2018)  4

Written by Villmann1 (Roy Helge Kalvø)

Start point Øvre Dørålseter (1,050m)
Endpoint Øvre Dørålseter (1,050m)
Ascents Digerronden (2,016m) 30.08.2018
Høgronden (2,115m) 30.08.2018
Midtronden Aust (2,044m) 30.08.2018
Midtronden Vest (2,060m) 30.08.2018

Topptur til Høgronden Midtronden Ø og V og Digerronden

I og med at jeg manglet 4 topper for å få alle 2000-meters toppene i Rondane bestemte jeg meg for å ta tre av de i dag (Høgronden har jeg fra før). Dro opp onsdag kveld og lå over på Øvre Dørålseter før turen startet neste morgen etter frokost. Skyfri himmel og flott turtemperatur, ca 4 grader i skyggen på Høgronden. Regnet med å bruke rundt 9 timer på turen inkludert pauser.

Dødisgropene på turen fra Dørålseter til Høgronden

Det flotte været gjør at utsikten mot de 4 toppene er utmerket! Jeg skal gå fra venstre mot høyre.

De fire toppene jeg skal gå. Høgronden, Midtronden Ø og V og Digerronden

Turen mot innsteget på Høgronden går unna i kjapt tempo. Bruker ca 2t på å komme opp på eggen ved høgronden.

Halvveis opp mot Høgronden

Oppe på første topp, Høgronden er det kjempeutsikt mot mange av de andre toppene i Rondanemassivet.

Panorama fra Høgronden mot Bjørnhollia og Rondeslottet.

Videre til neste topp er det ca 300 høydemeter ned før det er nesten det samme opp igjen til Midtronden. Her de to Midtrondene.

Midtrondene

Fra Midtronden2060 er det noen høydemeter opp og ned som må forseres før siste topp bestiges. Utsikten er upåklagelig på hele traversen. Lårene gruer seg for den siste bakken opp til Digerronden, men høydemeter er bare en jobb som må utføres, så man må bite tenne sammen og fullføre.

Fra Midtronden2060 mot Digerronden

Bilde av Rondeslottet

Rondeslottet

Fra toppen av Digerronden er det bare å finne best mulig vei ned mot sletta mot Dørålseter. MYE løs ur gjør at konsentrasjonen er på topp. Lårene skriker i protest, men nedstigningen blir utført med stil uten skrubbsår.